Page 157 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 44-2021
P. 157

Новопазарски зборник, 44/2021, стр. 149-165                         157
























                        Сл. 11.                 Сл. 12.                 Сл. 13.
               била радикална, јер су преци Стефана Дечанског за живота носили сличне
               италијанске тканине, као што смо видели на почетку овог рада.
                     Већа новина је изведена на Лонгиновом иконостасу у манастиру Лом-
               ници из 1578. године. На једној од икона насликан је патрон храма Свети
               Георгије,  који је одевен у дугачку хаљину веома сличну дивитисиону Све-
                        45
               тог краља. Унутар ромбоидне решетке састављене од лишћа саза налазе се,
               осим цветова, и стилизоване јагоде (Сл. 12). Сам мотив јагоде је иранског
               порекла.  Свети Георгије, који је живео на прелазу између III и IV века, на
                       46
               икони је одевен у раскошну отоманску свилу из XVI века. Овим поступком
               је представљен не натчовек прошлости, него обожени човек садашњости. На
               тај начин је осавремењена порука иконе.
                     Дечанска икона Опело Светог краља Стефана Дечанског, која је нас-
               ликана у првој половини XVII века, приписана је Кир Георгију и Козми зо-
               графу.  На њој је Свети краљ одевен у свилени дивитисион и лежи на одру
                     47
               који је прекривен свиленом тканином. Оба материјала су истог дезена, као и
               све раније поменуте тканине, али су непрецизно приказани и стилизовани, у
               нијансама зелене, окер и црвене боје (Сл. 13). Поменути орнаменти несумњи-
               во указују да је икона за узор имала Лонгинову дечанску икону Светог краља
               са житијем.
                     По уобичајеној византијској традицији, сликање драперија и осталих
               елемената слике није извођено реалистично. Зографи Лонгин и Радул сли-
               кали су текстил са минуциозном прецизношћу, у великој мери дочаравајући
               његову текстуру. Зограф Андреја верно преноси детаље материјала, али их
               слободним потезима стилизује. На икони Георгија и Козме текстил је немар-
               45   Шево 1999: 184; Филиповић и Мазалић 1951: 149.
               46   Tinney и Sonik 2019: 347.
               47   Матић 2017: 175, 176, 481, сл. 197, 198, кат. Бр. 283.
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162