Page 90 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 90
90 R. Škrijelj, Umjetnost islamske epigrafike Peštera
Najupečatljiviji element pešterskih nišana (stećaka) iz vremena osmanske
vladavine su njihove glave ili bašluci (tur. başlık) sa kaukom (tur. kavuk) . Na
10
nišanima susrećemo različite motive i simbole koji nude konkretnije informacije o
identitetu osobe. U osnovi islamski, nastali su kao proizvodi jedinstvene kulture,
koja se u mnogo čemu razlikuje od hrišćanske pravoslavne spomeničke kulture.
Razvoj društvenog života uslovio je pojavu nišana kao produkta kulture umira-
nja. Ona na ovaj način smrt, kao neminovnost, pretače u djela visoke umjetničke
i estetske vrijednosti. Efekte takve kulture odražava arhitektura islamskih mezari-
stana, koji na Pešteru nastaje interakcijom osmansko-islamske i autohtone kulture
podneblja. Poznato je da su najstariji nišani u selima sa starom džamijom (Ugao,
Gradac, Melaje) u čijem je haremu vršen ukop lokalnih imama i istaknutih članova
šire društvene zajednice, kao i članova njihovih porodica.
Građa pešterskih nišana
Kamen i mermer su osnovni konstruktivni i dekorativni materijal pešter-
skih nišana iz doba Osmanlija. Pomenuta spomenička kultura je na naše prostore
prenijeta uz ostale oblike istočno islamske arhitekture. Kamena podloga nišana
je najčešće vapnenac, siga (aragonit), a u najvećoj mjeri kamen od ružičaste i ze-
lenkaste andezitne lave sa majdana Vinik (1.245 m) između Deževske i Ljudske
rijeke, u ataru sela Pope, sjeverozapadno od Novog Pazara (19 km). Isti arhitek-
tonsko-građevinski kamen se koristi od kasnoantičkih vremena. Svježe iskopan se
može sjeći testerom, ali je pogodne tvrdoće koja se gubljenjem majdanske vlage
povećava. Zbog šupljina i zrnaste stukture nije pogodan za glačanje i finiju obradu
(Pajković 1991: 149-150). Nabrojana svojstva vremenom jačaju poroznost kame-
na, spiranje i osipanja kontura harfova (slova) koja otežava čitanje i deskripciju
epitafa. Treba reći da je isti materijal korišten za izradu pojedinih arhitektonskih
elementa (crkva Svetih Petra i Pavla, Đurđevi stupovi, Sopoćani, džamije u Novom
Pazaru) i izradu pravoslavnih i muslimanskih nadgrobnih nišana od kojih se mnogi
ističu monumentalnošću (Ugao, Tuzinje, Rastenoviće, Raždaginja, Duga Poljana,
Žabren). Studenički mermer i novopazarski pješčar su također korišteni za izradu
nišana (Pajković 1991: 146).
Najstariji su nišani od bijelog mermera (Ugao, Rasno, Čitluk, Kijevci,
Pružanj, Glogovik) porijeklom iz kamenoloma u Makedoniji. Poznati skopski
10 Platneni ili vuneni svitak (omotač) oko glave, kojim se oblikuje čalma. Nakon reforme
Osmanskog carstva 1826, uveden je fes (1828) kao vojna i službena kapa, oko kojega se
čalma oblikovala bijelim platnom na čijem se vrhu isticao fes crvene boje koji još uvijek
koristi muslimanska ulema i imami hanefijskog mezheba (tur. mezheb; ar. madhāb) je
arapski termin koji se odnosi na islamsku školu mišljenja, pravnu školu, ili školu fikha
unutar sunijskog islama.