Page 90 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 90

90                              R. Škrijelj, Umjetnost islamske epigrafike Peštera




                     Najupečatljiviji element pešterskih nišana (stećaka) iz vremena osmanske
               vladavine su njihove glave ili bašluci (tur. başlık) sa kaukom (tur. kavuk) . Na
                                                                                 10
               nišanima susrećemo različite motive i simbole koji nude konkretnije informacije o
               identitetu osobe. U osnovi islamski, nastali su kao proizvodi jedinstvene kulture,
               koja se u mnogo čemu razlikuje od hrišćanske pravoslavne spomeničke kulture.
               Razvoj društvenog života uslovio je pojavu nišana kao produkta kulture umira-
               nja. Ona na ovaj način smrt, kao neminovnost, pretače u djela visoke umjetničke
               i estetske vrijednosti. Efekte takve kulture odražava arhitektura islamskih mezari-
               stana, koji na Pešteru nastaje interakcijom osmansko-islamske i autohtone kulture
               podneblja. Poznato je da su najstariji nišani u selima sa starom džamijom (Ugao,
               Gradac, Melaje) u čijem je haremu vršen ukop lokalnih imama i istaknutih članova
               šire društvene zajednice, kao i članova njihovih porodica.



                     Građa pešterskih nišana

                     Kamen i mermer su osnovni konstruktivni i dekorativni materijal pešter-
               skih nišana iz doba Osmanlija. Pomenuta spomenička kultura je na naše prostore
               prenijeta uz ostale oblike istočno islamske arhitekture. Kamena podloga nišana
               je najčešće vapnenac, siga (aragonit), a u najvećoj mjeri kamen od ružičaste i ze-
               lenkaste andezitne lave sa majdana Vinik (1.245 m) između Deževske i Ljudske
               rijeke, u ataru sela Pope, sjeverozapadno od Novog Pazara (19 km). Isti arhitek-
               tonsko-građevinski kamen se koristi od kasnoantičkih vremena. Svježe iskopan se
               može sjeći testerom, ali je pogodne tvrdoće koja se gubljenjem majdanske vlage
               povećava. Zbog šupljina i zrnaste stukture nije pogodan za glačanje i finiju obradu
               (Pajković 1991: 149-150). Nabrojana svojstva vremenom jačaju poroznost kame-
               na, spiranje i osipanja kontura harfova (slova) koja otežava čitanje i deskripciju
               epitafa. Treba reći da je isti materijal korišten za izradu pojedinih arhitektonskih
               elementa (crkva Svetih Petra i Pavla, Đurđevi stupovi, Sopoćani, džamije u Novom
               Pazaru) i izradu pravoslavnih i muslimanskih nadgrobnih nišana od kojih se mnogi
               ističu monumentalnošću (Ugao, Tuzinje, Rastenoviće, Raždaginja, Duga Poljana,
               Žabren). Studenički mermer i novopazarski pješčar su također korišteni za izradu
               nišana (Pajković 1991: 146).
                     Najstariji  su  nišani  od  bijelog  mermera  (Ugao,  Rasno,  Čitluk,  Kijevci,
               Pružanj,  Glogovik)  porijeklom  iz  kamenoloma  u  Makedoniji.  Poznati  skopski


               10   Platneni ili vuneni svitak (omotač) oko glave, kojim se oblikuje čalma. Nakon reforme
               Osmanskog carstva 1826, uveden je fes (1828) kao vojna i službena kapa, oko kojega se
               čalma oblikovala bijelim platnom na čijem se vrhu isticao fes crvene boje koji još uvijek
               koristi muslimanska ulema i imami hanefijskog mezheba (tur. mezheb; ar. madhāb) je
               arapski termin koji se odnosi na islamsku školu mišljenja, pravnu školu, ili školu fikha
               unutar sunijskog islama.
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95