Page 88 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 88
88 R. Škrijelj, Umjetnost islamske epigrafike Peštera
pešterskih sela i proučavanjem osmansko-islamske epigrafike Peštera, uočili smo
postojanje znatnog broja nišana iz XVIII, XIX i početka XX vijeka. Jedva čitljivi
tragovi epitafa, zarasli u lišaj i mahovinu jedini su pisani svjedoci koji otkrivaju
mnoge nepoznanice o vremenu življenja i opstanka na određenom prostoru. Oni
najstariji govore o demografskim prilikama i razvojnoj dinamici nekoliko pešter-
skih sela.
Prema veličini, broju i starosti nišana, najveća su groblja (mezaristani) u
selu Ugao, Rasno, Raždaginja, Žabren, Pružanj, Draževiće i Melaje. Činjenice go-
vore da su najstariji mermerni nišani u Uglu, Pružnju, Rasnu, Kijevcima, Čitluku
i Raždaginji. Dopremljeni su iz udaljenijih gradova (Skoplje, Prilep) i po svome
kulturno-historijskom i umjetničkom značenju spadaju u najljepše i najkvalitetnije.
Oni su danas jedinstveni dokumenti trajne umjetničke vrijednosti i umjetničkog
izražavanja u tri minula vijeka.
Estetski elementi pešterskih nišana
Shodno osmansko-islamskoj tradiciji, pešterske nišane karakterišu četiri
1
osnovna elementa:
1. fini kameni oblik,
2. uredan kaligrafski natpis,
3. religiozno-književni izraz i
4. historijski podaci o vremenu smrti (“preseljenja”).
Uglavnom su slične strukture i karaktera, s time što se oblik i veličina muš-
kih i ženskih nišana (uzglavlje i podnožje) razlikuju. Muški nišani svojim oblikom
ukazuju na status umrlog (saruk oko glave; fes). Na ženskim nišanima, osim uočlji-
ve razlike oblika, prisutni su i floralni motivi (stablo, grančica, list, cvijet).
Struktura islamska epigrafike Peštera je potpuno drugačija od lokalne ne-
islamske, a naročito od tradicije Zapada, koja uvažava, a ne zabranjuje raskoš i
monumentalnost, dok je islamska lišena motiva s likovima ljudi ili životinja. Po-
2
sebno je uočljiva razlika u veličini, obliku i visini muških nišana. Shodno islam-
3
skoj tradiciji tesanja određenih arhitektonskih cjelina (elemenata), većina nišana je
1 Bašluk (tur. başlık) kao naziv za nišan se na Pešteru ne koristi.
2 Prema uputi iz Kur’ana: „On je Allah, Kreator, Tvorac, Oblikovatelj“. (Kur’an, El-Hašr, 24)
Na oprez pri gradnji nišana i određivanju natpisa upućuju primjeri iz islamske tradicije
(ar. sunnet):
„Svaki crtač i vajar (likova, R. Š.) će u vatru. Za svaku sliku bit će mu stvorena duša koja će
ga mučiti u Džehennemu”; Ko bude naslikao lik, bit će mu naređeno da mu udahne dušu, a
on to neće moći”. Smatra se da je poslanik Muhammed a. s. upozorio: „Najžešćom kaznom
na Sudnjem danu bit će kažnjeni oni koji pokušavaju oponašati Allahovo stvaranje”.
(Buhari i Muslim).
3 Muški nišani u Uglu, Rasnu, Rastenoviću, Žabrenu, Tuzinju, Raždaginji... su uočljive
visine (iznad 1m) i masivnog oblika glave.