Page 67 - Novopazarski Zbornik 36
P. 67

НЗ 36/2013  СУСРЕТ КУЛТУРА У УЛИЦИ КРАЉА ПЕТРА У БЕОГРАДУ             69

               руке кнеза Милоша, а он, пак, своју владарску политику све више усмерава
               ка Европи, а управо тај заокрет се може пратити и у коришћењу стилских
               решења како на плановима, тако и на декорацији фасада зграда Улице Краља
               Петра које су градили истакнути српски, али и страни архитекти. Прва фаза
               у прихватању европских стилова подразумевала је упливе оних историјских,
               попут ренесансе, барока и класицизма. Временом почињу да се јављају мо-
               дернији европски стилови — један од њих је била сецесија. Дакле, на једној
               улици, због слојевитости њеног наслеђа, пре свега се у архитектури зграда
               и коришћењу различитих стилова може видети својеврстан сусрет култура
               од, на самом почетку, оне османске па све до потпуно савремене обележене
               замењивањем старих зграда и делова некадашњег, Милошевог језгра Бео-
               града, оним новим, модернијим, израђеним у потпуности од стакла.
                      Са друге стране, када говоримо о контексту сусретања различитих
               религија, у овој улици налази се Саборна црква, Патријаршија, али и музеј
               Српске православне цркве. Надаље, поред поменутих места везаних за хри-
               шћански контекст постоји неколико остатака грађевина које припадају већ
               поменутом „турско-балканском стилу“ који сведоче о присуству османске
               културе на овом простору, док је у непосредној близини Улице Краља Петра
               и Бајракли џамија, једина очувана џамија из османског периода у Београду и
               једина данас активна џамија. Међутим, управо се у том доњем делу улице у
               непосредној близини џамије налазе куће истакнутих јеврејских породица из
               Београда (на пример кућа Арона Левија (Đurić-Zamolo 2009 : 322) и зграда
               Јеврејске општине у којој ће се 1959. године отворити и Јеврејски историјски
               музеј који и данас чува велику колекцију предмета који сведоче о јудаизму и
               животу јеврејске заједнице у Београду.

                           Слојеви наслеђа „Милошеве Србије“ видљиви
                                кроз споменике у Улици Краља Петра

                      Почетак османске власти у Београду везује се за 1521. годину када је
               Сулејман Величанствени заузео град који од тог тренутка, кроз изградњу ха-
               нова, караван-сараја, јавних купатила и џамија, почиње да прераста у једну
               оријенталну варош која ће врло брзо постати исходиште османских похода
               на север. Управо због честих боравака војске у припремама за походе, те
               њиховог каснијег враћања са пленом, град креће и привредно да се развија,
               те се у њега досељавају трговци — Дубровчани, Јермени, Грци и Јевреји
               (Petrović i dr. 2003: 78). Када је о положају хришћанског становништва реч,
               исти се није много разликовао од положаја било ког другог не-исламског
               становништва у Империји и био је регулисан различитим наредбама. Иако
               су доласком Мехмеда II Освајача на власт у Турској још у 15. веку, признате
               православна, јерменска и јеврејска вероисповест, њихови припадници нису
               имали подједнака права као Османлије (Lebl 2001: 3–6).
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72