Page 71 - Novopazarski Zbornik 36
P. 71

НЗ 36/2013  СУСРЕТ КУЛТУРА У УЛИЦИ КРАЉА ПЕТРА У БЕОГРАДУ             73

               Светозара Стаменковића која је грађена према пројекту Андре Стеванови-
               ћа и Николе Несторовића. Зграда је подигнута 1907. са приземљем и два
               спрата, по типу грађевина са унутрашњим двориштем. Иако има класичних
               елемената у компоновању фасада као што су симетрија и примена ризалита,
               ова грађевина је у великој мери приближена сецесијском решењу и уједно
               се и највише удаљила од академског. Нов и неуобичајен материјал за покри-
               вање великог дела фасаде овде примењенe су зелене плочице. Наглашена
               вертикалност која је избацила до тад уобичајени кровни венац и богато при-
               мењена декорација из времена сецесије, флорални мотиви, женске главе са
               стилизованим тракама и геометријски облици у плиткој пластици — сви до-
               приносе осећању великог утицаја модерности из Западне Европе (Кадијевић
               2005: 336).
                      Данас се ови споменици почетака модернизације Београда, уз многе
               друге репрезентативне грађевине тог доба, још увек протежу Улицом Краља
               Петра иако су многи променили своју првенствену намену и одговорили на
               савремене потребе, они и даље представљају изузетно важне слојеве наслеђа
               и сегменте панораме како Улице Краља Петра, тако и целог Београда.


                                     Слојеви наслеђа који говоре
                               о различитим владајућим идеологијама

                      Поред свих поменутих грађевина које су несумњиво физички сведоци
               различитих култура и периода у којима су се низали слојеви наслеђа Улице
               Краља Петра, на основу само једне табле која ниже све називе ове улице кроз
               време, можемо говорити о различитим идеолошким оквирима у којима ста-
               новници у датом тренутку обитавају. Тако је ова улица носила називе попут
               Дубровачка, 27. јула, док данас носи име по краљу Петру I Карађорђевићу.
                      Дакле, имена улица, уз друга места сећања и споменике културе, по-
               пут већ помињаних грађевина, чине део великог симболичког апарата којим
               се једна држава, једно друштво представља. Именовање улица је начин да се
               памти, али и начин да се формирају и прикажу вредности једног друштва.
               Од тренутка када је тај посао прешао у руке државе и њених комисија, име-
               на улица више нису имала локални карактер, или нису више била производ
               приватних иницијатива као што је то био случај у средњем веку, када су им
               становници сами давали имена по нечему што је њихову улицу обележавало.
               Од тренутка када је именовање преузела држава — у Западној Европи од 17.
               века — почиње процес монополизације сећања и национализације памћења,
               а тај јавни простор постаје простор политичке манипулације. Француски ре-
               волуционари били су први који су разумели моћ монополизације сећања у
               тој сфери, то јест схватили да се глорификација садашњости нужно заснива
               на слављењу прошлости. Они су схватили да је прошлост предворје нацио-
               налне легитимације. Тако су улице Париза током 19. века биле краљевске и
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76