Page 66 - Novopazarski Zbornik 36
P. 66

68                 Исидора Станковић, Милена Гњатовић           НЗ 36/2013

                      Па ипак, временом је у студије антропологије уведен појам култур-
               ног релативизма који се окреће ка што бољем упознавању других култура,
               управо како друге не бисмо вредновали само са аспеката наше сопствене
               традиције и искуства. Према Фабијетију, Малигетију и Матери: „Културни
               релативизам, води ка признавању постојања мноштва култура, ка идеји о
               постојању многоструких праваца историјског развоја који су, у различитим
               епохама и на различитим местима, створили простор за настанак међусобно
               различитих облика друштвеног и културног живота и одговарајућих система
               вредности [...]“ (Fabijeti i dr. 2002: 21). Наиме, „свака култура ствара нешто
               што би се могло назвати њеном конективном структуром. Она делује повезу-
               јуће и то у две димензије: социјалној и временској. Повезује људе са другим
               људима тако што као симболички свет смисла ствара заједнички простор ис-
               куства, очекивања и делања и кроз своју везујућу и спајајућу снагу подстиче
               поверење и оријентацију“ (Asman 2011: 12).
                      Дакле, када говоримо о појму „култура“ у контексту сагледавања на-
               слеђа треба најпре имати у виду његово постепено семантичко ширење и
               модерно оубличавање као „историјске реалности, целине појмова и ставо-
               ва који су својствени одређеној друштвеној групи у одређеном историјском
               периоду“ (Fabijeti i dr. 2010 : 53). Култура није само једна. Свака различита
               друштвена група у одређеном историјском тренутку има сопствену култу-
               ру која је подједнако легитимна колико и остале. Управо због тога можемо
               размишљати о различитим слојевима наслеђа, различитих култура које уче-
               ствују у конструисању идентитета једног простора и народа који овде живи,
               простора Улице Краља Петра.

                              Сусретања култура у Улици Краља Петра

                      Када погледамо данашњи изглед ове улице можемо лако установити
               који се то различити слојеви историје све сусрећу. Један од њих јесте посто-
               јање трагова три религијске заједнице, и даље присутне у Београду, чији су
               припадници током историје живели на овом простору. Са друге стране, ту су
               већ поменути различити архитектонски стилови који сведоче о самом разво-
               ју архитектонских модела у Србији, али некада о идеолошким претензијама
               такође. Сагледавањем одређених примера споменика који се данас налазе у
               овој улици покушаћемо да ишчитамо различите слојеве сведочанствености
               које овај простор поседује.
                      Посебан период развоја Београда за време османске власти започиње
               влашћу кнеза Милоша и његове тенденције ка изградњи српског, савског,
               дела вароши почетком 19. века. Из тог периода постоје и најстарији сачувани
               остаци данас видљиви у Улици Краља Петра. У архитектонском смислу тада
               је и даље доминантан стил био турско-балкански, оријентални стил, који се
               угледао на решења турских стамбених зграда. Надаље, како власт прелази у
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71