Page 64 - Novopazarski Zbornik 36
P. 64

66                 Исидора Станковић, Милена Гњатовић           НЗ 36/2013

               религија. Могућности да се на једном простору нађу примери изразито ори-
               јенталне  и  сасвим  европске  традиције,  јесте  управо  одраз  вишеслојности
               културног идентитета Балкана.
                      Постоје различити начини посматрања Балкана, некада обележени
               стереотипизацијом, некада не, међутим, извесно је да тај простор предста-
               вља место сусрета култура и живота различитих народа на истом географ-
               ском простору у једном историјском тренутку. Иако постоје аутори, попут
               Марије Тодорове, који Балкан и различите одлике и варијанте тог појма по-
               сматрају превасходно са аспекта османског наслеђа, извесно је да је у једном
               тренутку Османско царство шешир који обухвата друге народе и који утиче
               на интерпретацију историје овог простора (Todorova 2006: 8). Ти народи су
               некада имали одређене привилегије, некада не, али историјски је познато да
               су сви живели заједно и утицали једни на друге.
                      Са друге стране, Балкан можемо посматрати, као што је у много слу-
               чајева током историје и био посматран, као мост између Истока и Запада
               (Todorova 2006: 68–69). Са тог становишта, оно што се може схватити као
               место  разграничења  заправо  постаје  место  међусобних  утицаја  и  односа,
               што заправо преставља одлику саме границе као појма и простора. Упра-
               во услед тих међусобних утицаја ми можемо говорити о стварању једног
               својственог наслеђа, идентитета и сагледавања прошлости, различитог, али
               прожимајућег, дакле, заједничког (Popovski 2010: 437–439).
                      Из  поменутих  разлога  „сусрете  култура“  у  контексту  Балкана  мо-
               жемо посматрати на неколико нивоа — у односу између Запада и Истока,
               „цивилизоване Европе“ и „оријенталног другог“, надаље, унутар Османског
               царства и међусобних односа свих народа који се у том историјском тренут-
               ку на Балкану налазе, али и са аспекта самосталних држава и национали-
               стичких тенденција које постоје и након распада Османског царства, или и
               касније, до данас. Сви ови различити слојеви наслеђа, сведочанства култура,
               историјских епоха и друштвених односа могу се читати на много различи-
               тих простора широм Балкана, у различитим градовима, па чак и на још ма-
               њем плану: у сокацима, чаршијама, улицама. На тај начин и Београд, град
               на „ушћу двеју река испод Авале“, скрива најразличитије слојеве наслеђа,
               те и данас својим географским положајем, културним и историјским споме-
               ницима који говоре о периодима, народима, стално другачијим стиловима
               и тенденцијама у моди живљења, представља својеврсну слику укрштања,
               преплитања и константног саживота култура.
                      У једном од најстаријих, данас још увек опсталих делова Београда,
               Дорћолу, односно Дорт-јол-у, раскрсници четири пута, четири ћошка, како
               су Османлије звале овај део града, налази се улица која и симболично пред-
               ставља укрштање чак три различите религије, много слојева наслеђа нека-
               дашњих Београда, много различитих архитектонских стилова и идеолошких
               премиса. Сви они творе историју ове улице, Београда, Србије, Балкана. Ме-
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69