Page 44 - Novopazarski Zbornik 36
P. 44

НЗ 36/2013   VALORIZACIJA OSMANLIJSKIH OBJEKATA U SRBIJI              45

                      Pored ovoga, prilikom našeg istraživačkog rada na ovim prostorima usta-
               novili smo i da je Čačanska džamija zajedno sa Kovanli džamijom u Nišu i Pe-
               trovaradinskom tekijom preuređene u crkve, takođe centralna crkva u Irigu je pr-
               venstveno preuređena u džamiju, a potom opet u crkvu. Jedino preostale tekije su
               beogradska Šejh Mustafina tekija sa turbetom, i Sinan Čelelbijina Halveti tekija u
               Preševu. Od ostalih 6 tekija se mogu naći samo tragovi.
                      Sačuvano je samo 10 primjeraka turbeta. Među njima Ali-pašino i Šejh
               Mustafino turbe u Beogradu šestougaone osnove i Sinan Čelebijino turbe u Preše-
               vu pravougaone osnove.
                      2. Obrazovni objekti: U Srbiji, od mekteba, medresa, biblioteka kao obra-
               zovnih objekata, do danas je sačuvano samo 7 objekata; 5 medresa i 2 mekteba.
               Primjer su mektebi u sklopu novopazarske Altun Alem džamije i mekteb u Preševu.
                      3. Trgovački objekti: U Srbiju han, bezistan, arasta ili drugim rječima za-
               tvorenog čaršija vrsta trgovački objekti danas postoji 8 objekata. U blizini tvrđave
               u Ramu postoje ostaci najvećeg hana u Srbiji. U ovim ostacima se prepoznaju
               tragovi odžaka. Drugi hanovi su u sledećim gradovima Srbije: Valjevo, Kraljevo,
               Užice i Novi Pazar. Svi ovi hanovi danas se upotrebljavaju kao stambeni objekti.
                      4. Vojni objekti: U Srbiju tvrđave, hisar (mala tvrđava), kula, kasarna,
               barutana, skladište municije, tabija i dr. namenjeni vojni objekti danas, u celini ili
               kako ostaci, postoji njih oko 33. Tvrđave su osnivane pre osmanlijskog perioda.
               Na istim tvrđavama u osmanskom periodu su dodavani neki djelovi ili učvršći-
               vane osnove. Prema Dunavu možemo nabrojiti neke tvrđave koje su izgrađene
               tokom osmanskog perioda. To su tvrđave u Smederevu, Beogradu, Nišu, Šapcu,
               Rami, Golupcu i Fethul-Islam u Kladovu. U samoj tvrđavi postoji barutana, ka-
               sarna i starešinska zgrada.
                      5. Društveni objekti: U Srbiji za osnovne socijalne potrebe su izgrađeni
               hamami, česme, fontane, mostovi i imareta (zgrade za besplatni obrok) i dr. Do
               danas smo zabeležili da postoji oko 48 objekata. Od ovog broja su 26 hamama,
               15 česma i 5 mostova. U Beogradu hamam pod Tvrđavom, hamam u Vranju i
               hamam u Nišu i hamam u Sokobanji su restaurisani i upotrebljavaju se u skladu
               sa svojom namenom ili su u drugoj nameni. Drugi hamami su ili pod zaštitom i
               treba ih restaurisati ili postoje samo kao ostaci. Česme u Srbiji su u međuvremenu
               promenile izgled ili postoji samo natpis. Originalni česma postoji na Fruškoj Gori
               kod sela Ladinski.
                      6. Državni objekti: Od državnih objekata danas postoje 2 sahat kule, 1
               saraj (palata) i 1 carinska zgrada. Veliki broj zgrada ove vrste su danas oštećene
               ili srušene.
                      7. Civilni objekti: U Srbiji civilni objekti su konaci i Turska kuća. Neki
               od ovih objekata možemo sresti u Beogradu, Vranju, Leskovcu, Zaječaru, Pirotu i
               Preševu. Danas ih koriste privatnici ili državne institucija.
                      Kao zaključak, istraživače kao sto su Andrej Andejević, Ivan Zdravković,
               D. Đurić-Zamolo i Dušanka Bojanić mogu se ubrojati u istraživače koji su se u
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49