Page 212 - Novopazarski Zbornik 36
P. 212

218                           Emil Turković                     НЗ 36/2013

               vanje svih oblika ispovedanja vere obezbediti svim domaćim licima u Srbiji, kao i
               strancima“ (Enciklopedija živih religija 1990: 50–59). Nakon prisajedinjenja novih
               okruga, članom 77. Zakona o uređenju oslobođenih predela potvrđuje se „građani-
               ma muhamedanske kao i građanima svake druge zakonom priznate vere“ pravo i
               sloboda da ravnopravno obavljaju „verozakonske obrede veroispovedi svoje“. Na
               čelu islamske zajednice u Srbiji nalazi se muftija, čije je sedište bilo u Nišu. Niškog
               muftiju je postavljao šeih ul islam iz Istanbula, a njegovo postavljenje je potvrđi-
               vao vladar Srbije. Nakon balkanskih ratova, prisajedinjenjem Sandžaka, Kosova i
               Makedonije, broj muslimana u Srbiji je, i pored neprestanog iseljavanja u Tursku,
               porastao na oko pola miliona. Niški muftija je proglašen za Velikog muftiju Srbije,
               a imenovano je i više regionalnih muftija, u čijoj su prvostepenoj šerijatskoj nadle-
               žnosti slučajevi iz domena porodičnog i naslednog prava (Mowat 1915: 79–83).


                   STVARANJE ISLAMSKE ZAJEDNICE JUGOSLAVIJE I ZAKON
                       O ISLAMSKOJ VERSKOJ ZAJEDNICI IZ 1930. GODINE

                      Stvaranjem Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca (1918) nastavile su da pa-
               ralelno postoje dve islamske verske zajednice: jedna za Srbiju, Makedoniju i Crnu
               Goru, na čijem čelu je muftija sa sedištem u Beogradu; i druga za područje Bosne i
               Hercegovine, Hrvatske, Slavonije, Slovenije i Dalmacije, kojom upravlja reis-ul-ule-
               ma u Sarajevu. Jedinstvo islamske verske zajednice u Kraljevini Jugoslaviji ustano-
               vljeno je Zakonom o Islamskoj verskoj zajednici (IVZ) iz 1930. godine, čiji temeljni
               stav  glasi:  „Svi  muslimani  u  Kraljevini  Jugoslaviji  sačinjavaju  jednu  samostalnu
               Islamsku versku zajednicu pod reis-ul-ulemom kao vrhovnim verskim starešinom.“
               Sedište reis-ul-uleme premešteno je u prestonicu Beograd. Međutim, podvojenost
               jugoslovenskih muslimana nije nestala sprovedenom centralizacijom. Naprotiv, osta-
               la je vidljiva u strukturi organa verske uprave, jer su stvorena dva medžlisa, dva
               vakufska veća i dve vakufske direkcije, sa sedištima u Sarajevu i Skoplju, ali ipak
               vrhovno versko starešinstvo ostaje u Beogradu sa Reis-ul-ulemom na čelu. Zakon
               je sastavljen od 27 članova konkretno i ordološki navedenih u jednom zakonu koji
               oslikava tadašnje stanje stvari i želju za brzim rešenjem pat-pozicije u Islamskoj ver-
               skoj zajednici. Zakon odiše i tendencijom da se svi muslimani na prostoru Kraljevine
               Jugoslavije stave pod jedinstvenu vlast. To se još zaključuje iz čl. 4 gde se navodi da
               će Reis-ul-ulemu postavljati kralj ukazom uz prethodno savetovanje Ministarskog
               saveta i saveta oba verska Ulema-medžlisa i šerijatskih sudova. Interesantno je i to
               da je tadašnje rukovođenje i nadležnost nad Islamskom verskom zajednicom bilo pod
               Ministarstvom pravde. U više navrata se pominje član 21. Zakona o Islamskoj ver-
               skoj zajednici o postavljanju verskih starešina kako na vrhovnom tako i lokalnom ni-
               vou, što govori o pokušaju centralizacije vlasti nad Islamskom verskom zajednicom
               i sprečavanjem njenog rasipanja i podele. Članom 23. se reguliše buduće finansiranje
               Islamske zajednice i prelazak sa državnog budžeta na sopstveni budžet, što pokazuje
               da se do tada Islamska verska zajednica finansirala iz budžeta Kraljevine Jugoslavije.
   207   208   209   210   211   212   213   214   215   216   217