Page 216 - Novopazarski Zbornik 36
P. 216

222                           Emil Turković                     НЗ 36/2013

               da je njihov položaj bio, posle povlačenja Turske, krajnje neujednačen. Pomenimo
               još da su balkanski muslimani podeljeni etnički i nacionalno (jezički) na četiri
               grupacije (slovensku, albansku, romsku i tursku) i da su te grupacije dalje među-
               sobno izdeljene na više regionalnih i drugih podgrupa. Dakle, ove podele koje mi
               danas vidimo na prostorima Srbije i nekadašnje Jugoslavije nisu nove. Faktički,
               one do današnjeg dana opterećuju muslimansku zajednicu od Berlinskog kongre-
               sa ili čak koju godinu ranije. Republika Srbija je dobila novi Zakon o crkvama
               i verskim zajednicama 2006. godine („Sl. glasnik RS“, br. 36/2006). Njegovim
               donošenjem, nisu, međutim, uklonjene sve nejasnoće vezane za ostvarivanje slo-
               bode veroispovesti građana i za pravni položaj verskih zajednica u Srbiji. Štaviše,
               neki problemi su se otvorili svom žestinom. Jedan od tih problema je i registracija
               verskih zajednica, odnosno „priznanje“ verskih zajednica od strane države. Često
               se pitaju ko je kriv za sadašnja neslaganja među muslimanima i dvojnost verskih
               zajednica. Ili, u drugoj varijanti, u konkretnom slučaju, koja je Islamska zajednica
               u pravu. Kod nas se često traže neke krivice, ali u ovom konkretnom slučaju njih
               nema. Niko nije kriv, jer je reč o delovanju objektivnih istorijskih faktora, kao i
               o nastavljanju uticaja brojnih činilaca, unutrašnjih i spoljnih na mnoge segmente
               naše države. Već smo pokazali koliko je organizacija Islamske zajednice u našoj
               zemlji razuđena i slojevita, a neotuđivo je pravo muslimana da na najbolji način
               urede i afirmišu svoju versku i kulturnu posebnost. Za to je potrebno strpljenje,
               mudrost i razumevanje za suštinske interese muslimana u Srbiji, bez isključivo-
               sti i smenjivanja, prepucavanja i obračunavanja. Ipak, sa druge strane moramo
               uvideti i drugu stranu medalje, i pogledati na napore Srbije kao države da svojim
               građanima muslimanske veroispovesti obezbedi versku nezavisnost i prezervaciju
               verskog nasleđa kao i kontinuitet sloboda i veroispovest na svojoj teritoriji, što se
               može smatrati velikim uspehom i činom za pohvalu. I ne trebamo gledati sunarod-
               nike kroz nikakve prizme, bilo verske ili kulturološke, već kroz njihova dela, kako
               kaže stara poslovica: „Čoveka čine njegova dela“. S druge strane, stara arapska
               poslovica glasi: „Predrasude su majka grešaka“. Naš cilj, kao jedinstvenog naroda
               Srbije, treba da je jasan, suživot i borba za bolje sutra, oslanjajući se jedni na dru-
               ge i prateći moderna pravna shvatanja i svetske zahteve za pravdom i pravičnošću,
               a učeći na greškama iz istorije. Na kraju krajeva, ovaj naučni rad je upravo to i
               pokušao da približi čitaocima kroz egzemplarno navođenje pravnih akata koji su
               regulisali Islamsku versku zajednicu u Srbiji.


                      LITERATURA

                      Alibašić Ahmet, Muslimani jugoistočne Evrope, Atlas islamskog sveta, Sarajevo, 2004.
                      godine, strana 1–14.
                      Bogdanović Dimitrije, Knjiga o Kosovu, Beograd, 1986 godine, strana 130–152.
                      Bandžović Safet, Balkanski muhadžirski pokreti u historiografskom kaleidoskopu, Alma-
                      nah, Podgorica, 2006. godine, strana 171–174.
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221