Page 208 - Novopazarski Zbornik 36
P. 208

214                           Emil Turković                     НЗ 36/2013

               nalaze se još: tekija na Savi, tekija u tvrđavi Narin (na zapadnom kraju Gornjeg
               grada), kao i tekije nazvane po Šejh Ali-efendiji, Šejh hafiz Mehmedu, Šejh Hasa-
               n-efendiji, Šejh Hašim-efendiji, i Mehmed-paši Jahjapašiću. Neubicirane su tekije
               za koje se, prema pisanim izvorima, veruje da su se nalazile u mahali Tir-i-bala
               džamije i Bulbulderu, današnjoj Zvezdari (Grupa autora 1974: 416). A što se tiče
               tzv. Beogradskog pašaluka koji se u našoj i indirektno u stranoj literaturi preneo
               i već odavno zadržao, to je bio domaći kolokvijalni naziv za upravnu jedinicu
               Osmanskog carstva u kojoj je izbio Prvi srpski ustanak, a čiji je zvaničan na-
               ziv zapravo bio Smederevski sandžak. Među Turcima Osmanlijama Smederevski
               sandžak je takođe bio poznat i kao oblast Morava (nezvaničan naziv).
                      Na osnovu današnjih procena Smederevski sandžak je u momentu izbijanja
               Prvog srpskog ustanka imao oko 400.000 stanovnika, od kojih su oko 40–50.000
               bili muslimani (najvećim delom srpskog jezika). Zabuna u vezi sa zvaničnim nazi-
               vom Smederevskog sandžaka je jedan od velikih propusta domaće istoriografije, a
               istorijski netačan naziv Beogradski pašaluk je kasnije našao put i do stranih istori-
               čara. Smederevski sandžak osnovan je neposredno nakon pada Srpske despotovine
               (1459. godine). Nakon osmanlijskog osvajanja Beograda (1521. godine) uprava
               Smederevskog sandžaka je premeštena u Beogradsku tvrđavu. Do 1541. godine
               Smederevski sandžak je bio u sastavu Rumelijskog, a od tada do kraja XVII veka
               Budimskog beglerbegluka (poznatog i kao ejalet). U vreme austrijske vladavine
               (1717–1739) srušen je velik broj džamija, a ostale su srušene nakon prvog srpskog
               ustanka. Krajem XVIII veka Smederevski sandžak se delio u 12 nahija, koje će
               ostati do izbijanja Prvog srpskog ustanka: beogradska, smederevska, požarevačka,
               ćuprijska, jagodinska, užička, valjevska, kragujevačka, šabačka, rudnička, soko-
               ska, boravička (Alibašić 2004: 572–585). Da bi još bolje razumeli želju i obavezu
               da se reguliše položaj Islamske zajednice u Srbiji u budućnosti, dovoljno je izvući
               pouku iz istorijskih činjenica i putopisa Evlije Čelebije i drugih putopisaca o stanju
               srpskog naroda pod Osmanskom vlašću, gde je neosporivo postojala strahovlada i
               teror ali i veliki procenat pravnih i kulturnih ustupaka i pravno i kulturno regulisa-
               nje položaja srpskog življa na ovim prostorima.

                      SRPSKI USTANCI I ISELJENJE MUHADŽIRA IZ SRBIJE

                      Tokom više sukcesivnih etapa oslobađanja Srbije (1793–1867), broj mu-
               slimana u Srbiji se neprestano smanjivao, praćeno pojačanim iseljavanjem Tura-
               ka. Pre Prvog srpskog ustanka, u Srbiji je živela populacija muslimana (procene
               idu  i do  nekoliko  stotina  hiljada  (Alibašić  2004: 120–121). Nakon povlačenja
               Osmanlija sa teritorija pod kontrolom Srba, dolazi do uništavanja islamskih ver-
               skih zdanja i iseljavanja muslimanskog stanovništva, što je neretko poprimalo
               razmere verskih progona. Većinu „turskog“, odnosno muslimanskog stanovništva
               po varošima u Srbiji činili su islamizovani Srbi ili Sloveni i Albanci (Bogdano-
               vić 1986: 87). U Prvom srpskom ustanku mnoge beogradske džamije su stradale
   203   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213