Page 206 - Novopazarski Zbornik 36
P. 206

212                           Emil Turković                     НЗ 36/2013

               Čak su i neki srpski muslimani, poput Mehmed Paše Sokolovića i Mahmud Paše
               Abogovića, postali veziri na Osmanskom dvoru, što samo govori o jednom od
               načina kako prevesti u islam što veći ako ne i celokupni broj srpskog stanovništva.
               O balansiranju Srbije u periodu posle pada Smedereva i konačne pozicije Srpske
               despotovine, govori i to da su Turci, kad su dobro osmotrili prilike na Balkanu,
               s planom, koji su naši kasno prozreli, pošli da od njega stvore, kako se to danas
               kaže, svoj životni prostor. Prenošenje njihove prestonice u Jedrene kazivalo je oči-
               gledno, da su oni još tada bili načisto, da će tu, na evropskom terenu ostati, baciti
               koren, i početi širiti svoju vlast. Uspesi protiv Grka i Bugara bili su relativno laki;
               sa Srbijom je bilo više teškoća, ali je srušena i ona.
                      Od kraja XIV veka protiv Turaka se javlja (kao novi neprijatelj i kao or-
               ganizator otpora severnih i severozapadnih balkanskih naroda) mađarska država
               Srednje Evrope. Osetivši mađarske težnje, potekle iz samoodbrane, Turci su onda,
               sasvim prirodno, pošli da najpre s tim narodima izvedu čist račun, da ih učine po-
               litički bezopasnim i da, potom, preko obezbeđenog područja postave svoje nove
               mete i granice. Srbi su se našli na najvažnijem mestu. S njima su računali i Turci
               i Mađari; njihova zemlja predstavljala je glavno područje odbrane za Mađare i
               najpogodniju bazu za Turke. Sa srpskim bedemom dala se najbolje braniti Srednja
               Evropa; bez Srbije nije bio dovoljno siguran turski posed ne samo u moravskoj
               dolini, nego ni u Bugarskoj. Postavljeni između Turaka i Mađara, Srbi nisu mo-
               gli voditi nikakvu nezavisnu politiku (Ćorović 1997: 270). Mnogo gore su bile i
               fizičke prisile koje su stvarale etnički raznoliku islamsku zajednicu Srbije i koja
               je uglavnom nastajala dugotrajnim procesom islamizacije lokalnog slovenskog
               življa i doseljavanjem Turaka i drugih muslimana s istoka.
                      Obično se pretpostavlja da su motivi hrišćanskih podanika Osmanskog
               carstva da prihvate državnu veru bili pre svega ekonomskog i socijalno-politič-
               kog karaktera, garantujući im bolji status, ekonomske povlastice tipa uskraćivanje
               plaćanja poreza i podele plena pri ratnim pohodima. Zabeleženo je da su i kosti
               Svetog Save, spaljene na Vračaru posle jedne neuspele pobune, predstavljale znak
               poštovanja i čak obožavanja od strane islamiziranog srpskog stanovništva. Tokom
               nekoliko vekova, islam je bio službena državna religija, ali je tolerisano postoja-
               nje i drugih veroispovesti. Osmanlijskim sistemom verske autonomije je prizna-
               tim verskim grupama bilo omogućeno da uspostave svoje samostalne zajednice
               zvane mileti, u kojima su zadržavale svoje sopstvene verske zakone, tradicije i
               jezik, pod zaštitom sultana. Iako je državna religija bio islam, u istom gradu su
               zajedno živele hrišćanske, jevrejske i muslimanske zajednice. Na osnovu sistema
               mileta, stanovnici nemuslimani u muslimanskoj državi su uživali pravnu, sudsku
               i kulturnu autonomiju. Međutim, diskriminacija prema nemuslimanima je vršena,
               između ostalog, na osnovu poreza kojih su muslimani bili oslobođeni. Oslobođeni
               su bili po osnovu obaveze službovanja u vojsci. Muslimanima je bila obaveza
               služiti vojsku i učestvovati u ratnim pohodima, dok ostale verske grupacije, mile-
               ti, bile pošteđene vojske i ratnih pohoda ali umesto toga plaćali su porez za svoj
   201   202   203   204   205   206   207   208   209   210   211