Page 204 - Novopazarski Zbornik 36
P. 204
210 Emil Turković НЗ 36/2013
njivati. Isto je važilo i kroz istorijski razvoj pravne regulative, pogotovo u ovom
slučaju kada se pravno i normativno štiti jedna osobina, karakterističnost bliska za
prava ljudi u svom najdubljem smislu, pravo na veroispovest i veroispovedanje.
Različitost se jasno vidi kada neko na nju pokazuje, ali zaboravljamo ponekad da je
to na kraju individua, i skup tih individua — zajednica, sa zajedničkim ciljem, da
poštuje i bude poštovana i sa porukom da i heterogenost, u bilo kom svom obliku,
predstavlja lepotu i snagu sama po sebi. Lepotu i snagu kojoj i mi treba da težimo.
U ovom stručnom radu baziraćemo se na istorijski sled stvari, donošenje pravne
regulative koja reguliše položaj Islamske zajednice u Srbiji i njenu pravno-isto-
rijsku analizu kako se ona razvijala sa različitim državnim uređenjima i ciljevima
zakonodavca u datom momentu. Ujedno, trudićemo se da zadržimo najveći mogu-
ći stepen nepristrasnosti i objektivnosti jer jedino kroz zaobilaženje subjektivnih i
niskih, izvornih pa i nagonskih opservacija možemo doći do zaključaka i rešenja
koje će nam koristiti u budućnosti. Navodićemo se kroz upotrebu različitih metoda,
od komparativne do analize i dedukcije, kako pravnih tako i drugih načela koja će
baciti najviše svetla na razvoj zakona koji regulišu ovo jedinstveno pitanje. Na kraju
je i neizbežno da ćemo se dotaći i kontemporernih stremljenja i aludiranja pa i op-
terećenja da se donese jedan Zakon o Islamskoj zajednici u Srbiji u skladu sa našim
očekivanjem dobijanja kandidature za članstvo u evropskoj porodici država. To će,
nema sumnje, uticati i na naše savremene tvorce, koji su imperativno morali da kon-
cipiraju takva pravna rešenja koja će biti u saglasju sa onim koji tvore tzv. međuna-
rodno javno pravo EU, makar ona bila drugačija od onih koja bi najbolje odgovarala
našem sadašnjem vremenu i pretpostavljenim ciljevima. U istom kontekstu se treba
setiti istorijskih činjenica i toga da je Republika Srbija skoro oduvek morala da se
privoli jednoj ili drugoj strani i da svoja rešenja adaptira savremenim kretanjima i
shvatanjima, što je i jedan pozitivan korak prema emancipaciji naroda i društva,
i zbog čega je naša država u vrhu kulturnih, umetničkih pa i naučnih dostignuća.
Naš stručni rad će sadržati i kritičke opaske za pojedine zakone koji su regulisali
ovo pitanje sa ciljem da što detaljnije uđemo u suštinu i korisnost zakona u datom
vremenu i podneblju kao i njegove uspehe i uticaje na kasnija dešavanja. Pri tom,
zbog limitirane slobode, nećemo se upuštati u ocenu njihove individualne vrednosti
ili opravdanosti sa aspekta naših ciljeva u ovoj oblasti istorijsko-pravnog života.
PRVI KONTAKTI SLOVENA I ARAPA
I SAVINO ZAKONOPRAVILO IZ 1221. GODINE
Prvi kontakt Južnih Slovena sa Arapima i islamom kao novom religijom
na našim prostorima desio se u 9. veku. Naučnik i istraživač Herman Dalmatinski
(još znan i kao German Koruški ili Herman Sloven) početkom 12. veka podrobnije
proučava arapski svet i istočnjačku kulturu i oduševljavaju ga njihova otkrića iz
astronomije, medicine i drugih nauka, posebno matematike. On je čak, na nagovor
Petra Prečasnog, preveo Kuran, svetu knjigu islama, na latinski jezik, nazvavši ga