Page 152 - Novopazarski Zbornik 36
P. 152

156                          Бранко Надовеза                    НЗ 36/2013

                      У споразуму са муслиманима многи Срби у Босни и Херцеговини
               (и не само ту) су видели будућу опасност по свој опстанак, јер су сматрали
               да такав споразум не одлаже решење хрватског питања и српско-хрватски
               споразум. Било какво стварање „засебне“ Хрватске значи цепање српског на-
               рода. Сматрали су да споразум са М. Спахом и ЈМО имао само прагматичан
               карактер али не и перспективу.
                      У  једном  размишљању  и  писму  М.  Стојадиновићу  пише  следеће:
               „Стварањем засебне Хрватске на основи Хрватског државног права битно
               се мијења склоп и уређење Краљевине Југославије. Какав ће облик имати
               нова државна заједница још се не зна. Границе бановине Хрватске нијесу
               коначне. Хрвати још траже и власти и територија. Њихови захтјеви иду од
               аутономије Босне до цијепања Врбаске бановине — по Врбасу, по Сани или
               по Уни. А Влада има овлаштења да бановине спаја и цијепа.
                      У  таквим  приликама  становништво  Врбаске  бановине  мора  бити
               стално на опрезу, сложно истицати своје жеље и интересе и бранити своје за-
               хтјеве. А ти захтјеви гласе: а) Крајеви Врбаске бановине чине једну народну
               цјелину, која се ни у ком случају не смије цијепати; б) Они желе да управља-
               ју сами собом, наслоњени непосредно на Београд, а без икаква посредовања
               Загреба и Сарајева; ц) Припајањем Врбаске бановине било Загребу било Са-
               рајеву битно би били повријеђени привредни и културни интереси њезиног
               становништва, а читава народна заједница била би ослабљена и извргнута
               новим искушењима.
                      Ове захтјеве који леже у дну душе читавог нашега народа треба да-
               нас да изнесу јасно и одлучно сви његови прави претставници, сви јавни
               радници — политички и културни и све његове установе“. 23
                      Било је истакнутих Муслимана у Босни који су били против Стоја-
               диновића и Спахе, а нису подржавали хрватски сепаратизам. Мустафа Му-
               лалић је ЈРЗ и Спаху оптуживао за клерикализам и недемократске циљеве:
                      „Мулалић очигледно прави алузије на „троглаву јерезу (Југословен-
               ску  радикалну  заједницу),  која  због  идеолошке  и  политичке  дисхармоније
               није никако могла складно да дјелује. Говорио је да „наш политички геније
               није у ЈРЗ дао баш једну велику, нову, оригиналну идеју и ЈРЗ се мора насла-
               њати на неке велике постојеће идеје и доктрине, које су по њему тајне и јавне.
               У тајне убројио зелену, црквену и црну интернационалну и масонерију док је
               за јавне политичке доктрине сматрао, репрезентативну демократију либерал-
               ног крила (Скандинавске земље), и репрезентативну демократију ауторитар-
               ног типа (Турска за Ататурка, Југославија за време шестојануарског режима).
                      Посебно је издвојио фашистичку политичку доктрину са национал-
               ним иредентистичким или националним крилом, па са национал-социјали-



               23  АЈ, 37–9–953.
   147   148   149   150   151   152   153   154   155   156   157