Page 150 - Novopazarski Zbornik 36
P. 150
154 Бранко Надовеза НЗ 36/2013
изнесемо своје гледиште и одредимо свој став према садашњим политич-
ким групама.
Једно од тих изборних група чине: Југословенска радикална зајед-
ница, једно крило Земљорадничке странке, Југословенска народна странка и
Југословенски националисти из Савске бановине, на челу са г. Др. Миланом
Стојадиновићем, а другу ове странке: Хрватска сељачка, Самостално-демо-
кратска, Радикална, Земљорадничка, Југословенска национална, Социјали-
стичка, Делавска на челу са г. Др Влатком Мечком.
Како је њихово политичко и национално обиљежје?
Политичка група Др. М. Стојадиновића је национално, југословен-
ска и хомогена; њена основна линија је чување аманета неумрлог Краља —
Мученика који је желио да наш народ живи у братској слози, да чува народно
и државно јединство, да на тај начин буде јак, задовољан и цијењен у свијету.
Друга политичка група око г. Др. Мачека није ни потпуно национал-
на, ни потпуно југословенска, ни политички хомогена. Њен носилац г. Др.
Мачек је изразит сепаратист, с главном тежњом да подјели Југославију у не-
колико посебних државица и да разбије југословенско јединство у неколико
посебних народа, који, слаби и нејаки, у времену када се и велики народи
окупљају и уједињују да буду јачи, не би могли не само напредовати ни јача-
ти него ни одржати се, јер би сасвим извесно постали плијен других држава,
а ту главну мисао политике Др. Мачека помажу свјесно или несвјесно поли-
тичке групе везане за њега.
У овом погледу нарочито рђаво би прошла Босна и Херцеговина, јер
концепција групе г. Мачека доводи сама собом до тога, да се Босна цијепа и
дјели и да постаје објект политичке трговине. Тако би ова наша област, којој
је највиши национални и државни задатак да ублажује историјске и племен-
ске разлике, да чува међувјерску трпељивост и мир, постала поприште нај-
тежих братских распри, племенских и вјерских борби.
Из истих разлога мора се одбити и сама помисао да се у данашње
мутно вријеме опасних спољних заплета, отвара уставно питање и укида
земаљски устав, како то тражи г. Мачек са Удруженом опозицијом. 18
Очигледно је да је М. Стојадиновић морао искривљавати историј-
ске чињенице у смислу придобијања муслимана за југословенску идеју. М.
Стојадиновић је сматрао је да ће се споразумом са ЈМО решити проблем
Босне и Херцеговине. У једном прогласу „Наша ријеч пред изборе бирачима
у Босни и Херцеговини“ између осталог пише: „На крају, бирачима Босне
и Херцеговине мора да буде очигледно да су за изборе од 11. децембра о.
г. Изборне пароле и државни принцип постављени тако оштро и тако јасно
једни према другима и једни против других, да о избору њиховом не може
18 АЈ, 37–8–320.