Page 110 - Novopazarski Zbornik 36
P. 110
НЗ 36/2013 О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ... 113
Слика 4 — Смрт праведника, трпезарија манастира
Св. Јована Богослова на Патмосу, XIII в.
Сцена из Никољца би тако представљала, верујемо, „апстраховану верзију“ пат-
моске истоимене представе, иако је њихов програмски контекст различит. Како
28
је патмоска фреска иконографски сложенија, описаћемо је нешто подробније.
У њеном левом делу приказан је један старац у монашкој одећи, у
раси и мантији, могуће и са кукуљицом на глави, дуге, седе браде до колена,
како седи на каменој, мермерној подлози. Његов изглед, како је и раније у на-
уци уочено, веома наликује св. Јевтимију Великом. Mеђутим, прави иден-
29
титет овог пустињака изгледа да ни у будућности неће бити познат и, судећи
према литерарном изворнику сцене и једном познијем ликовном примеру,
и нема посебан значај. Тај старац на патмоској сцени левом руком указује
30
на своју главу, можда да наговести да је реч о визији, док му је десна рука
постављена на колена. Испред њега је безимени старији човек — самртник
28 Наиме, патмоска композиција не представља део композиције Страшног суда. Међутим,
она такође као и никољачка сцена носи есхатолошко значење.
29 О иконографији св. Јевтимија Великог в. Ντ. Μουρίκη, Τά ψηφίδοτα τής Νέα Μονής Χίου.
Τόμος Α΄,’Αθήνα, 1985, 181–183; S. Tomeković, Les saints ermites et moines dans la peinture
murale byzantine, Paris, 2011, 21–23, fig. 6, 40, 41, 101, 102, 104, 107, 111, 113.
30 Овде имамо у виду сцену из трпезарије манастира Велике Лавре на Атосу. Cf. напомену
бр. 14 овог рада.