Page 110 - Novopazarski Zbornik 36
P. 110

НЗ 36/2013   О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ...                113

































                           Слика 4 — Смрт праведника, трпезарија манастира
                                Св. Јована Богослова на Патмосу, XIII в.
               Сцена из Никољца би тако представљала, верујемо, „апстраховану верзију“ пат-
               моске истоимене представе, иако је њихов програмски контекст различит.  Како
                                                                                 28
               је патмоска фреска иконографски сложенија, описаћемо је нешто подробније.
                      У њеном левом делу приказан је један старац у монашкој одећи, у
               раси и мантији, могуће и са кукуљицом на глави, дуге, седе браде до колена,
               како седи на каменој, мермерној подлози. Његов изглед, како је и раније у на-
               уци уочено, веома наликује св. Јевтимију Великом.  Mеђутим, прави иден-
                                                                29
               титет овог пустињака изгледа да ни у будућности неће бити познат и, судећи
               према литерарном изворнику сцене и једном познијем ликовном примеру,
               и нема посебан значај.  Тај старац на патмоској сцени левом руком указује
                                     30
               на своју главу, можда да наговести да је реч о визији, док му је десна рука
               постављена на колена. Испред њега је безимени старији човек — самртник



               28  Наиме, патмоска композиција не представља део композиције Страшног суда. Међутим,
                   она такође као и никољачка сцена носи есхатолошко значење.
               29  О иконографији св. Јевтимија Великог в. Ντ. Μουρίκη, Τά ψηφίδοτα τής Νέα Μονής Χίου.
                   Τόμος Α΄,’Αθήνα, 1985, 181–183; S. Tomeković, Les saints ermites et moines dans la peinture
                   murale byzantine, Paris, 2011, 21–23, fig. 6, 40, 41, 101, 102, 104, 107, 111, 113.
               30  Овде имамо у виду сцену из трпезарије манастира Велике Лавре на Атосу. Cf. напомену
                   бр. 14 овог рада.
   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115