Page 111 - Novopazarski Zbornik 36
P. 111

114                       Анђела Ђ. Гавриловић                  НЗ 36/2013

               на одру у виду рогозне, прекрштених руку на грудима у самом тренутку смр-
               ти. Из његових уста излази његова душа у виду нагог, малог детета које је
               испружило руке према анђелима у левом делу композиције. Управо слетели
               анђели такође су широм испружили руке према малој души, у тежњи да је
               узму у наручје. Десно, над главом праведника насликана је представа цара
               Давида. Он има уобичајену физиономију са кратком седом брадом, кратком,
               седом, коврџавом косом и круну на глави. Одевен је свечано, у белу тунику
               са златним нашивцима и пурпурни плашт. Благо је погнут улево у ставу му-
               зицирања, док десницом повлачи гудало преко струна цитре, постављене на
               левом рамену. Иза њега стоје анђео и, верујемо, појци.
                      Читава сцена се одвија пред бедемима Небеског Јерусалима, изведеним
               у виду цигала са тамним малтерним спојницама, са кровним венцем на врху.
                      Та тема, Смрт праведника, како је на фресци на Патмосу приказана
               са свим појединостима, уопште се не помиње у Палеји. Књиге Старог завета
               које описују живот пророка Давида (1. Књ. Самуилова 16:31; 1. Књ. Царева
               1–2; 1. Књ. Дневника 11–29) не помињу ниједан сличан догађај у коме је он
               узео учешћа. Ни у композицијама из циклуса арханђела у византијској умет-
               ности се ова сцена не појављује.  Чак се ни у сликарском приручнику Дио-
                                              31
               нисија и Фурне уз одредницу о представи Смрт праведника не помиње цар
               Давид.  У ранијој литератури је било покушаја објашњења других, познијих
                      32
               примера сцене Смрти праведника, на основу литерарних извора, сликаних у
               оквиру композиције Страшног суда, иконографски сродних патмоској, али
               једноставнијих решења, о чему смо говорили на почетку рада.
                      Важно је уочити да сама тема изласка душе из тела праведника има
               јасан  дидактичко-монашки,  домостројитељни,  душекорисни  карактер.  У
               складу с тиме, као један од литерарних основа за појаву лика цара Давида у
               сцени Смрт праведника у патмоској трпезарији, свакако је могао послужити
               текст корпуса Житија отаца, познатији као „Vita partum“ или „Apophtegmata
               patrum“,  очуван  у  латинској  и  у  сиријској  верзији.  Познато  је  да  су  међу
               светоотачким причама биле омиљене оне које говоре о крају овоземаљског
               живота односно о кончини или још прецизније о одлучењу душе од тела.
               У једној од тих прича непознатог грчког аутора помиње се повест о смрти
               грешника и о смрти праведника. Наиме, према њој, једном Оцу, због чистоте
               живљења, Бог није одбијао ниједну молбу, и како је тај старац једном прили-
               ком пожелео да види разлучење душе од тела грешника и праведника, руком



               31  Αρχιμ.  Σ.  Κουκιάρις.  Τά  θαύματα-έμφανίσεις  τών  ’αγγέλων  καί  ’αρχαγγέλων  στήν  βυζα-
                   ντινή τέχνη τών Βαλκανίων, ’Αθήνα — Γιάννινα, 1989; С. Габелић, Циклус арханђела у
                   византијској уметности, Београд, 1991.
               32  P. Hetherington (ed.), The Painter’s Manuel of Dionysius of Fourna: An English Translation
                   from the Greek with Commentary of Cyd. Gr. 708 in the Saltyakov-Shchedrin State Public
                   Library, Leningrad, London, 1974, 82.
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116