Page 106 - Novopazarski Zbornik 36
P. 106

НЗ 36/2013   О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ...                109

































                     Слика 1 — Смрт праведника, црква Св. Николе, Никољац, 1570.
               менолозима не јавља. Уз одређен број изузетака, на поствизантијским предста-
               вама Страшног суда епизода Смрт праведника бива потпуно изостављена.
                      Међу  композиције-изузетке  спадају  Страшни  суд  са  сценом  Смрт
               праведника у Никољцу, као и истоимене сцене са епизодом Смрт праведника
               у Драгаљевцима (1476),  Воронецу (1547),  Св. Илији Горњем у Бањанима
                                                        8
                                      7
               (1513–1514),  Ришкој (1552),  Хумору (1535), Слатини (до 1561),  Сучевици
                           9
                                          10
                                                                            11
               7   Б. Пенкова, Къ идейния контекст на Страшния съд в българските паметници от XVI–
                   –XVII век. Съпъстващи теми, in: От Честния пояс на Богородица до коланчето за рожба.
                   Изследования по искузствознание и културна антропология в чест на проф. Елка Бакалова,
                   София, 2010, 53 са ранијом литературом (даље у тексту: Пенкова, Къ идейния контекст).
               8   I. D. Ştefanescu, L’évolution de la peinture religieuse en Bucovine et en Moldavie depuis les
                   origines jusqu’au XIXe siècle, Paris, 1928 (Texte), 132; Ştefanescu, L’évolution de la peinture
                   religieuse en Bucovine et en Moldavie depuis les origines jusqu’au XIXe siècle, Paris, 1928
                   (Album), pl. LXIV, 1; V. Drǎguţ et al., Romanian Painting in Pictures, Bucarest, 1971, сл. на
                   стр. 71; Томић, Избављење, 81, сл. 4; Р. Пејовић, Давид и сцене из његовог живота у
                   средњовековној уметности илустроване музичким инструментима, Фолклор — Музи-
                   ка — Дело. IV. Међународни симпозијум, Београд, 1997, 248, 262 (=R. Pejović, Muzički
                   instrumenti srednjovekovne Srbije, Beograd, 2005, 262–284).
               9   Расолкоска-Николовска, По трагите на зографите от втората деценија на 16 век во
                   Скопска Црна Гора, Клтурно анследство 16 (1989) 55–72; Пејић, Страшни суд, 72. сл. 7.
               10  Ştefanescu, L’évolution (Album), pl. XCV.
               11   Р. Пејовић, Давид и сцене, 248 ( = R. Pejović, Muzički instrumenti, 272).
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111