Page 106 - Novopazarski Zbornik 36
P. 106
НЗ 36/2013 О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ... 109
Слика 1 — Смрт праведника, црква Св. Николе, Никољац, 1570.
менолозима не јавља. Уз одређен број изузетака, на поствизантијским предста-
вама Страшног суда епизода Смрт праведника бива потпуно изостављена.
Међу композиције-изузетке спадају Страшни суд са сценом Смрт
праведника у Никољцу, као и истоимене сцене са епизодом Смрт праведника
у Драгаљевцима (1476), Воронецу (1547), Св. Илији Горњем у Бањанима
8
7
(1513–1514), Ришкој (1552), Хумору (1535), Слатини (до 1561), Сучевици
9
10
11
7 Б. Пенкова, Къ идейния контекст на Страшния съд в българските паметници от XVI–
–XVII век. Съпъстващи теми, in: От Честния пояс на Богородица до коланчето за рожба.
Изследования по искузствознание и културна антропология в чест на проф. Елка Бакалова,
София, 2010, 53 са ранијом литературом (даље у тексту: Пенкова, Къ идейния контекст).
8 I. D. Ştefanescu, L’évolution de la peinture religieuse en Bucovine et en Moldavie depuis les
origines jusqu’au XIXe siècle, Paris, 1928 (Texte), 132; Ştefanescu, L’évolution de la peinture
religieuse en Bucovine et en Moldavie depuis les origines jusqu’au XIXe siècle, Paris, 1928
(Album), pl. LXIV, 1; V. Drǎguţ et al., Romanian Painting in Pictures, Bucarest, 1971, сл. на
стр. 71; Томић, Избављење, 81, сл. 4; Р. Пејовић, Давид и сцене из његовог живота у
средњовековној уметности илустроване музичким инструментима, Фолклор — Музи-
ка — Дело. IV. Међународни симпозијум, Београд, 1997, 248, 262 (=R. Pejović, Muzički
instrumenti srednjovekovne Srbije, Beograd, 2005, 262–284).
9 Расолкоска-Николовска, По трагите на зографите от втората деценија на 16 век во
Скопска Црна Гора, Клтурно анследство 16 (1989) 55–72; Пејић, Страшни суд, 72. сл. 7.
10 Ştefanescu, L’évolution (Album), pl. XCV.
11 Р. Пејовић, Давид и сцене, 248 ( = R. Pejović, Muzički instrumenti, 272).