Page 105 - Novopazarski Zbornik 36
P. 105

108                       Анђела Ђ. Гавриловић                  НЗ 36/2013

                      У доњем десном делу композиције приказан је покојник на одру из
               чијих уста излази његова душа у виду малог, крилатог човека који је широм
               испружио руке према анђеоској руци пред њим. Над одром су два анђела у
               хитонима и химатионима. Анђео ближи покојнику пружа десну руку у прав-
               цу душе, у тежњи да је узме у наручје. Анђео који је удаљенији од покојника
               држи у десној руци расцветали цвет, а у левој жезло. Необичност сцене у ико-
               нографском смислу представља најзад и лик пророка Давида који је приказан
               пред одром како седи на клупи и свира цитру (леут). Он је насликан у пурпу-
               ном хитону и зеленом химатиону, као старац кратке скоро сасвим седе бра-
               де, са раскошном, куполном круном на глави. Од наведених иконографских
               особености никољачке сцене, појава старозаветног цара Израиља са цитром у
               рукама, највише је разликује од оних уобичајних и у уметности византијског
               и поствизантијског света чешће илустрованих представа Смрти праведника и
               на својеврстан начин је крунише и употпуњује.
                      Представе смрти праведника и иначе у византијском и поствизантиј-
               ском сликарству нису много честе, а још су ређе композиције ове тематике у
               чији састав улази представа цара Давида. Такве се сцене, са царем Давидом,
               чешће срећу у поствизантијској уметности, и то врло често у оквиру компози-
               ција Страшног суда. Сцена у Никољцу управо спада у једну од њих. Разлика у
               иконографији „чешћих“ и „ређих“ сценâ Смрти праведника лако се уочава ако
               се оне међусобно упореде. У одређеним композицијама Канона на исход душе
               које илуструју исту тематику — приказ растављања душе од тела праведника —
               сликају се само анђели који слећу и узимају душу самртника у виду малог, нагог
               детета, док се лик цара Давида не појављује.  На сценама смрти праведника у
                                                        2
               псалтирима се Давид углавном не појављује.  Чак ни у композицијама смрти
                                                         3
               великих египатских монаха, попут нпр. св. Амуна Нитријског,  св. Павла Тивеј-
                                                                       4
               ског,  св. Антонија Чудотворца,  лик поменутог цара Израиља се у рукописним
                                           6
                   5
               2   Као примере наводимо сцене из Канона на исход душе из параклиса Светог Ђорђа у
                   Хиландару [Б. Тодић, Фреске XIII века у параклису на пиргу Св. Георгија у Хиландару,
                   Хиландарски зборник 9 (1997) 55–67, сл. 10–14, посебно, сл. 14] и из Свете Софије у
                   Охриду — Григоријева галерија [Ц. Грозданов, Охридско зидно сликарство XIV века,
                   Скопје, 1980, 87–93, посебно црт. 24; Б. Иванић, Чин бивајеми на разлученије души от
                   тела у Светој Софији у Охриду, ЗЛУ 26 (1990) 64–86].
               3   Cf. нпр. Хлудовски псалтир [М. Б. Щепкина, Миниатюры Хлудовской псалтыри. Грече-
                   ский илюстрированный кодекс IX века, Москва, 1977, 102; О. Томић, Избављење душе
                   праведника из пакла на Страшном суду у Никољцу, Зограф 24 (1995), 86, сл. 8], псалтир
                   из светогорског манастира Дионисијата Cod. 65, fol. 11v (XIII век) [S. M. Pelekanidis, P. C.
                   Christou, Ch. Tsoumis, S. N. Kadas, The Treasures of Mount Athos, Illuminated Manuscripts.
                   Vol. I. Athens 1973, 420, fig. 121], British Museum Cod. Add 19352, fol. 127r, псалам CII
                   (Томић, Избављење, сл. 7).
               4   Il menologio di Basilio II (Cod. Vaticano Greco 1613), Turin 1907, T. 90.
               5   Cf. http://www.thedigitalwalters.org/Data/WaltersManuscripts/html/W521/.
               6   V. претходну напомену.
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110