Page 112 - Novopazarski Zbornik 36
P. 112

НЗ 36/2013   О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ...                115

               Божјом је био доведен у неки град. Након „визије“ о томе како изгледа смрт
               грешног испосника, следи приповест о старчевој „визији“ смрти неког бо-
               лесног сиромаха. Старац о коме је реч је отишао у град, ту наишао на неког
               болесног сиромаха где лежи на улици и будући да му је било потребно да га
               неко услужи, провео дан са њим. У часу његове смрти, поменути старац је
               видео како су архангели Михаило и Гаврило сишли да узму душу сиромаха.
               Један је сео са десне, а други с леве стране убогога и почеше молити његову
               душу да изађе. Међутим, како она „не хтеде да остави тело, и не излажаше“,
               арханђео Гаврило рече Михаилу: ‘Узмимо душу и пођимо.’ А Михаило од-
               говори: ‘Нама је Господ заповедио да је узмемо без бола, не смемо да упо-
               требимо насиље.’ Одмах иза ових речи Михаило узвикну громким гласом:
               ‘Господе! Шта заповедаш за ову душу? Она неће да се повинује и неће да
               изађе.’ И дође му глас: ‘Ево! Ја шаљем Давида са Псалтиром (цитром) и пе-
               ваче Божије Небеског Јерусалима, како би душа, када чује псалмопојање и
               гласове изашла.’ Они се спустише и окружише душу, певајући химне: тада
               се она подиже на руке Михаилу, и примљена бијаше с радошћу.“ 33
                      Како се види на основу текста приповести, цар Давид је на фресци у
               патмоској трпезарији и, према аналогији, у Никољцу, приказан као онај чије
               милозвучно свирање подстиче душу да се по својој доброј вољи одвоји од
               тела. На патмоском примеру су у ту сврху присутни и појци у позадини сцене.
               Што се тиче никољачке фреске, светоотачка приповест, али и иконографија,
               омогућују  прецизну  идентификацију  оба  анђела,  иако  они  нису  обележени
               натписом. Наиме, онај анђео који прима душу у руке је Михаило, док је онај
               даље од одра, последично, Гаврило. С друге стране, поред приче из „Житија
               отаца“, цвет би као атрибут заједно са жезлом могао идентификовати анђела
               даље од одра као Гаврила, будући да се он са тим атрибутима приказује и на
               другим композицијама, нпр. у Благовестима.  Како се у приповести из „Жи-
                                                         34
               тија отаца“ не помиње цвет, може се, дакле, с једне стране рећи да тај мотив,
               као и жезло на никољачкој сцени, представља опште место у приказивању ар-
               хангела Гаврила. С друге стране, с тим у вези, уз раније изнето гледиште о
               веровању о испуштању душе праведника кроз нос мирисањем руже, исказали
               бисмо и једно општије тумачење.  Наиме, сам цвет у руци анђела указивао би
                                              35
               на карактер живота и кончине умирућег, који је праведник, односно онај који
               је живео врлинским животом. Једна прича из житија Свете Доротеје Цезареј-
               ске, као и њој сличне, могла би указивати на овакво наше опредељење. Наиме,


               33  PL 73, col. 1012, [(Lib. VI, cap. 13), латинскa верзија]; E. A. Wallis Budge, The Paradise or
                   Garden of the Holy Fathers, Vol. II, London, 1907, 153–155 (сиријска верзија у енглеском
                   преводу).
               34  Анђео у Никољцу се са сигурношћу може идентификовати као Гаврило. Међутим, на дру-
                   гим сценама Смрти праведника (cf. infra), где је приказан само по један анђео са цветом у
                   руци, идентификација није могућа, јер иконографија не пружа за њу довољно простора.
               35  Пејић, Страшни суд, 71.
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117