Page 109 - Novopazarski Zbornik 36
P. 109

112                       Анђела Ђ. Гавриловић                  НЗ 36/2013

               истинитост те тврдње, будући да и сам наводи да „у овом апокрифу Давид није
               у непосредној вези са двојицом анђела који узимају душу праведника, како је то
               приказано у споменутој представи у Никољцу...“.  Стога је, такође с правом, и
                                                            22
               такво тумачење у скорије време одбачено.  Светлана Пејић сматра да иконогра-
                                                     23
               фија никољачке композиције уједињује елементе народних веровања и обредне
               праксе са једним од псалама из чина опела световних лица, па би, по њој, своје
               упориште сцена можда могла имати у 90. или чак пре у 118. Псалму Давидо-
               вом. Ипак, иста ауторка напослетку закључује да „питање порекла особеног
               предлошка (sc. сцене) и његовог пута у балканску средину“ захтевају посебна
               истраживања.  И раније је примећено да звук Давидовог инструмента на сце-
                            24
               ни Смрт праведника у трпезарији манастира Св. Јована Богослова на Патмосу
               (XIII в.) треба да „ублажи тегобе разлучења,“  као и да у сцени Смрт праведни-
                                                        25
               ка у Минхенском псалтиру, анђео благо прихвата душу праведника којој Давид
               „песмом псалама олакшава успон.“  Па ипак, питања ликовног и текстуалног
                                               26
               предлошка сценâ Смрт праведника и Смрт грешника, као и истоимених епизодâ
               у оквиру композиције Страшног суда, остала су и даље неразјашњена.
                      Имајући у виду поменуту фреску Смрт праведника из трпезарије ма-
               настира Светог Јована Богослова на Патмосу (сл. 4), иконографски сродну ис-
               тоименој композицији из Никољца, а у оквирима уметности византијског света
               очигледно јединствену сцену, верујемо да би литерарне основе за појаву цара Да-
               вида у обе сцене требало потражити у аскетској литератури византијске епохе.
                                                                                     27

               22  Јовановић, Апокрифи, 64 (н. 171).
               23  С. Пејић, Страшни суд у Никољцу. Иконографско-програмски аспект композиције, Са-
                   општења 43 (2011) 70–71 (у даљем тексту: С. Пејић, Страшни суд, са бројем стане).
               24  Пејић, Страшни суд, 72.
               25  Грозданов, Охридско зидно сликарство, 89.
               26  Б. Иванић, Псалам 118. у Минхенском псалтиру и тема Посебног суда, in: Зборник Ма-
                   тице Српске за ликовне уметности 32–33 (2002) 122.
               27  Овде  имамо  у  виду  монументални  живопис.  Једна  једина  нама  позната  приближна
                   аналогија из византијског периода била би илустрација псалма из Минхенског псалтира.
                   О  тој  минијатури  v.  претходну  напомену  у  овом  раду.  О  сцени  Смрт  праведника  у
                   трпезарији манастира Светог Јована Богослова на Патмосу v. Α. Ορλάνδου, Ή έν Πά-
                   τμω Μονή ‘Αγ. ΄Ιωάννου τού Θεολόγου (Ή άρχιτεκτονική καί αί βυζαντιναί τοιχογραφίαι τής),
                   Βυζαντινή τέχνη – Τέχνη Ευρωπαϊκή. Διάλεξεις, Athens, 1966, 80, 84, είκ. 68; Ead., ‘Η ’Αρ-
                   χιτεκτονική καί αί Βυζαντιναί Τοιχογραφίαι τής Μονής τού Θεολόγου Πάτμου, ’Αθήναι, 1970,
                   181–187, πίν. 22, 23 и 65; D. Kominis, Patmos. Treasures of the Monastery, Athens, 1988,
                   64, fig. 39; Π. Λ. Βοκοτόπουλος, Παρατηρήσεις στίς Βυζαντινές Τοιχογραφίες τής Μονής τού
                   ΄΄Αγιου ’Ιωαννου τού Θεολόγου στήν Πάτμο, in: Διεθνές Συμποσίο. Πρακτικά. Ι. Μονή Αγ.
                   Ιωαννάνου τού Θεολόγου. 900 Χρόνια Ιστορικής Μαρτιρίας (1088–1988), ’Αθήναι, 1989,
                   193–203. О њеном литерарном предлошку в. А. Г. Гаврилович, О литературных основах
                   явления пророка Давида и певчих в сцене „Смерть праведника“ в трапезной монастыря
                   Святого Иоанна Богослова на Патмосе, in: Византия и византийское наследие в Росии и
                   в мире. Тезисы докладов XX Свероссийской научной сесии византинистов. Москва, 3–6.
                   июня 2013. года, Москва, 2013, 68–71. Иначе, да кажемо да је иконографска сличност
                   између никољачке и патмоске сцене и раније уочена. V. Томић, Избављење, 87.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114