Page 113 - Novopazarski Zbornik 36
P. 113

116                       Анђела Ђ. Гавриловић                  НЗ 36/2013

               познато је да је рајско обитавалиште пуно најразличитијег цвећа.  У тренутку
                                                                           36
               мученичке смрти свете Доротеје, извесни велможа Теофил ту присутан, ру-
               гајући се њеном хришћанском верском опредељењу и љубави према Христу
               Небеском женику, довикнуо јој је: „Чуј, невесто Христова, пошаљи ми јабука
               и ружа из раја Твога Женика.“  Како му је она одговорила да ће тако учинити,
                                           37
               непосредно пред сам тренутак њене смрти дошао је анђео и у Теофилове руке
               предао у чистом платну јабуке и руже, као доказ да је она отишла „дворима
               Његовим бесмртним“.  Тако би, према аналогији, сам цвет у руци анђела у
                                    38
               Никољцу, са ликовне стране гледано, додатно могао указивати да ће се душа
               праведника преселити у рајска насеља. Премда се, на основу изгледа цвета
               ипак не може са сигурношћу утврдити који цвет је овде представљен, он би
               свакако могао носити значење „васкрсавања и непропадљивости телесности
               праведничке“.  Можда анђео Михаило држи у рукама управо комад платна,
                            39
               што сада остаје искључиво у домену претпоставке. У сваком случају, овај мо-
               тив цвета је редак у сценама Смрти праведника у оквиру Страшног суда, и
               поред никољачке сцене, присутан је још нпр. у Воронецу и Бањанима. 40
                      Не чуди чињеница што је у једном монашком седишту какав је Пат-
               мос као литерарни предложак фреске послужила очигледно истинита визија
               — прича дидактичко-моралне садржине из наративног списа Живота отаца.
               Аскетска литература, особено житија светих отаца — и у њима реч тих мудрих
               стараца поштована, као реч Духа светог, била је врло надахњујуће штиво, које
               је и подстицало на непрекидни подвиг и било радо читано, не само у ширем
               контексту у оквиру монашке заједнице, већ и за време самог обеда, на шта би
               директно указивало и само постављање овакве теме у простор трпезарије. У
               крајњој линији, композиција Смрт праведника заузима важно место у слика-
               ном програму трпезарије будући да на најдиректнији начин приказује после-
               дице врлинског живота. Литерарни извор, па тиме и иконографија патмоске
               и никољачке сцене стоје и у вези са традицијом употребе псалама у ритуалу
               самртног тренутка, познатом по скромним извештајима, сасвим сигурно него-
               ваном у монашким срединама. 41



               36  О рају v. H. Leclercq, Paradis, Dictionnaire de l’Archéologie Chrétienne et de Liturgie XIII/2,
                   Paris, 1938, 1578–1615; J. Poeschke, Paradies, in: Lexikon der Christlichen Ikonographie
                   III, Rom — Basel — Freiburg — Wien, 1971, 375–382; G. Podskalsky, A. Kazdan, A. Cutler,
                   Paradise, in: Oxford Dictionary of Byzantium, Vol. III, New York — Oxford, 1991, 1582–
                   –1583. О ружи у контексту раја v. R. Schumacher-Wolfgarten, Rose, Lexikon der Christli-
                   chen Ikonographie III, Rom — Basel — Freiburg — Wien, 1971, 563–568.
               37  Ј. Поповић, Житија светих за фебруар, Београд, 1973, 124.
               38  Поповић, Житија, 124–125.
               39  Cf. Ј. Магловски, Скулптура Пећке патријаршије. Мотиви, значења, in: Архиепископ
                   Данило и његово доба, Београд, 1991, 320 (cf. и цитирану литературу, Ibid., н. 36 et sqq).
               40  Пејић, Страшни суд, 72.
               41  О обреду и теолошком значају Чина на разлучење душе в. Иванић, Чин бивајеми 51–64
                   (са ранијом литературом).
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118