Page 104 - Novopazarski Zbornik 36
P. 104
О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ
СМРТ ПРАВЕДНИКА У КОМПОЗИЦИЈИ СТРАШНОГ СУДА
У НИКОЉЦУ КОД БИЈЕЛОГ ПОЉА И О ЊЕНОМ
ТЕКСТУАЛНОМ ПРЕДЛОШКУ *
Анђела Ђ. Гавриловић UDK 75.052.046.3:27-175.3(497.11)
Филозофски факултет
Београд
Апстракт: Сцена Смрт праведника у оквиру композиције Страшног
суда у цркви Светог Николе у Никољцу код Бијелог Поља (1570)
одликује се извесним карактеристичним, ретким иконографским де-
таљима чије изучавање има значај за поствизантијску уметност,
али и за реконструисање развојне нити генезе, значења и живота ове
посебне композиције у оквиру византијске уметности и у вековима
који су уследили након пропасти Византијског царства. Текстуални
предложак ове сцене, према аналогији са фреском исте тематике
из трпезарије Светог Јована Богослова на Патмосу, верујемо, пред-
ставља текст приповести о смрти праведника из „Житија отаца“
очито читаних у великим византијским монашким центрима, какав
је био Патмос. У раду се износи и претпоставка да је подстицај за
такво решење сцене могао, посредним или непосредним путем, доћи
са Атоса.
Кључне речи: Смрт праведника, црква у Никољцу, 1570. г., иконограф-
ски детаљи, византијска уметност, поствизантијска уметност.
У тробродној цркви Светог Николе код Бијелог Поља, на слоју жи-
вописа из 1570. године, у оквиру монументалне композиције Страшног суда,
очувала се на јужном зиду западног травеја јужног брода једна доста ретка,
делимично оштећена представа, чији је иконографски тип у стручној лите-
ратури познат под општим називом Смрт праведника (сл. 1). На фресци није
1
очуван ниједан траг натписа.
* Овај рад је настао у оквиру истраживања на пројекту „Српска средњовековна уметност
и њен европски контекст“ (177036) на Институту за историју уметности Филозофског
факултета у Београду који финансијски подржава Министарство просвете, науке и тех-
ничког развоја Републике Србије.
1 О радовима који се тичу ове композиције види наредне напомене.