Page 104 - Novopazarski Zbornik 36
P. 104

О ИКОНОГРАФСКИМ СПЕЦИФИЧНОСТИМА СЦЕНЕ
                СМРТ ПРАВЕДНИКА У КОМПОЗИЦИЈИ СТРАШНОГ СУДА
                      У НИКОЉЦУ КОД БИЈЕЛОГ ПОЉА И О ЊЕНОМ
                                 ТЕКСТУАЛНОМ ПРЕДЛОШКУ               *



               Анђела Ђ. Гавриловић                                 UDK 75.052.046.3:27-175.3(497.11)
               Филозофски факултет
               Београд




                     Апстракт: Сцена Смрт праведника у оквиру композиције Страшног
                     суда  у  цркви  Светог  Николе  у  Никољцу  код  Бијелог  Поља  (1570)
                     одликује се извесним карактеристичним, ретким иконографским де-
                     таљима  чије  изучавање  има  значај  за  поствизантијску  уметност,
                     али и за реконструисање развојне нити генезе, значења и живота ове
                     посебне  композиције  у  оквиру  византијске  уметности  и  у  вековима
                     који су уследили након пропасти Византијског царства. Текстуални
                     предложак  ове  сцене,  према  аналогији  са  фреском  исте  тематике
                     из трпезарије Светог Јована Богослова на Патмосу, верујемо, пред-
                     ставља текст приповести о смрти праведника из „Житија отаца“
                     очито читаних у великим византијским монашким центрима, какав
                     је био Патмос. У раду се износи и претпоставка да је подстицај за
                     такво решење сцене могао, посредним или непосредним путем, доћи
                     са Атоса.

                     Кључне речи: Смрт праведника, црква у Никољцу, 1570. г., иконограф-
                     ски детаљи, византијска уметност, поствизантијска уметност.


                      У тробродној цркви Светог Николе код Бијелог Поља, на слоју жи-
               вописа из 1570. године, у оквиру монументалне композиције Страшног суда,
               очувала се на јужном зиду западног травеја јужног брода једна доста ретка,
               делимично оштећена представа, чији је иконографски тип у стручној лите-
               ратури познат под општим називом Смрт праведника (сл. 1).  На фресци није
                                                                       1
               очуван ниједан траг натписа.


               *   Овај рад је настао у оквиру истраживања на пројекту „Српска средњовековна уметност
                   и њен европски контекст“ (177036) на Институту за историју уметности Филозофског
                   факултета у Београду који финансијски подржава Министарство просвете, науке и тех-
                   ничког развоја Републике Србије.
               1   О радовима који се тичу ове композиције види наредне напомене.
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109