Page 249 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 249

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 257-270                         249


                   Osim svojih vojnih uspjeha i postignuća, poznat je i kao graditelj brojnih
               objekata širom novoosvojenih teritorija Osmanskog Carstva.U zadužbine – va-
               kufe Malkočoglu Balibega spadaju brojne građevine.  U mađarskom gradu Šiklo-
                                                              3
               šu je nedavno rekonstruisana Bali-begova džamija, dok u Istanbulu i Bursi imaju,
               također, njegove džamije.  Izgradio je svoju zadužbinu u Beogradu i Smederevu
                                      4
               (Čubrilović 1974: 327). Dok je bio na dužnosti sandžakbega u Bosni, Bali-beg je
               na Bistriku izgradio džamiju – Balibegovica, hamam, česmu i ćupriju na Bistrič-
               kom potoku; takođe, u njegove zadužbine spadaju i česma i kameni most koji je
               išao preko Bistrika. Sve zadužbine uvakufio je u hamam (Biščević 2006: 84). Ba-
               libeg je bio od 1521. do smrti 1526. godine smederevski sandžak-beg sa sjedištem
               u Beogradu (Ibidem.). Nije pouzdano jasno da li mu jeturbe pored džamije u Bursi
               ili u Beogradu.


                   Bali-begova džamija u Nišu – arhitektura

                   Bali-begova džamija u Nišu, poznata i kao Reis-efendijina ili Burmali dža-
               mija (Андрејевић 1974: 127), jedna je od dvije preostale džamije u ovom gradu
               i jedna od deset sagrađenih u Niškoj tvrđavi u vrijeme Osmanskog Carstva. Po-
               uzdano se zna da je početkom XVI vijeka (1521–1523) džamiju sagradio Malko-
               čoglu Gazi Bali-beg i da je ona obavljala svoju funkciju više od 350 godina. Nije
               sačuvana natpisna tabla iznad ulaznog portala, koja bi dala podatke o datumu po-
               dizanja i neimaru. Arhitektura izgradnje, njena fasada, postavljeni redovi kamena
               i opeke upućuju na prve decenije XVI vijeka. Altun-alem džamija u Novom Paza-
               ru i Bukjandžik džamija u Skoplju nastale su u tom periodu i posjeduju istovjetni
               prostorni i kompozicioni raspored. Ova tri islamska objekta mogli bi se vezati za
               istog graditelja, s osnovnim elementima brusanske stilske grupe, odnosno arhi-
               tekture vizantijske škole (Јанић 1980: 193). Također, fasadne površine – neizmje-
               nično postavljeni redovi kamena i opeke – upućuju na prve decenije XVI vijeka,
               tačnije na period od 1521. do 1523. godine.
                   Objekat džamije je smješten u zapadnom dijelu Niške tvrđave. Vidljiva je
               lijevo od glavne staze, na početku uspona. Nedaleko od Beogradske kapije, koja
               vodi od Stambol kapije u smjeru sjever–jug, Bali-begova džamija u Nišu, koja
               je  u  arhitektonskom  pogledu  građevina  skladnih  proporcija  i  tehnike  zidanja,
               predstavlja jedinstveni spomenik muslimanske arhitekture u Srbiji. Ova osman-



               3   Vakuf (tur. vakif) muslimanska zadužbina koja služi islamskim vjerskim,kulturno-
               prosvjetnim i humanim ciljevima. Muslimanska vjerska imovina.Osnivač sam određuje
               u zadužbinskom pismu cilj svoga vakufa i upravnika (Škaljić 1979,s.v. vakuf).
               4   Up. Fehérvári 1982.
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254