Page 251 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 251

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 257-270                         251


               Meki. Visina tjemena kupole je 11,95 m. Zidana je od pritesanog kamena i uo-
               kvirena opekom. Unutrašnjost osvjetljava 16 prozora. Molitveni prostor odlikuju
               jedinstvena i jednostavno riješena kvadratna osnova (10,50 x 10,50 m) i snažni
               zidovi 0,96 m debljine. Plitki prelomljeni luci nose ugaone, sferično riješene pan-
               dantife, povezane lijepo profilisanim kružnim vijencem.
                   Sa spoljašnje strane, na sjeverozapadnom zidu džamije, nalazi se dvokupolni
               trijem s četiri luka i tri stuba. Desno od ulaza nalazio se minaret, koji je poru-
               šen poslije odlaska Osmanlija iz Niša (1878. godine) i nikada više nije obnavljan
               (Здравковић 1964: 37). Do Prvog svjetskog rata u blizini džamije se nalazila i
               sahat-kula, koja je kasnije porušena.
                   Ova islamska sakralna građevina služila je svojoj osnovnoj namjeni više od
               tri stotine godina. Kao i svi objekti ove vrste i ona je imala, vjerovatno lijepo ure-
               đen dvorišni prostor sa šadrvanom, pristupnim trijemom, spoljašnju i unutrašnju
               nišu, mihrab, i sve potrebne elemente enterijera. Tako je u jedinstvenom prostoru
               sažimala religiozne obrede sa kulturnoprosvjetnom i političkom djelatnošću (Če-
               lić 1960: 23-25).
                   Uz sjeverni zid džamije djelimično su vidljivi arheološki ostaci Midhat-pa-
               šine  biblioteke  (sagrađene  1860.  godine)  i  minareta.  Midhat-paša  (1822–1884)
               je bio niški valija,  a njegova biblioteka je bila u upotrebi sve do 1877. godine
                                5
               (Andrejević 1997). Objekat je 1977. godine preuzela Galerija savremene likovne
               umjetnosti, koja je džamiju pretvorila u izložbeni prostor, pod nazivom: „Paviljon
               77” ili „Salon 77”.


                   Život muslimana u Nišu danas: Terensko istraživanje

                   Prema popisu iz 2011. godine Republike Srbije, ispitanici koji su musliman-
               ske vjeroispovijesti su veoma raznovrsni po nacionalnosti. Najbrojniji su Bošnja-
               ci, koji čine 64,9% muslimana Srbije, 4% su Romi, 3% su Muslimani (kao naci-
               onalna ili etnička pripadnost), 2% Goranci, 9% Albanci, 2% Srbi, 8% Egipćani
               4%ostali (Ђурић et. al. 2014: 188). Također, prema posljednjem Popisu 2011, u
               gradu Nišu zabilježeno je ukupno 260.237 stanovnika; od toga prema vjerskoj pri-
               padnosti 240.765 pravoslavnih, 809 katolika, 258 protestanata, 2.486 muslimana,
               itd.; nepoznato i onih koji se nisu izjasnili 14.384 (Попис 2011: 44-45). Iako se
               u Nišu 2.486 građana izjasnilo kao muslimani, procjenjuje se da je njihov broj-
               mnogo veći, prema tvrdnjama nadležnih iz džematskog odbora, deset puta veći.



               5   Valija (tur vali) je u Osmanskom carstvu označavao namjesnika određene provincije
               (vilajeta), koje je sultan imenovao, a koji je imao u svom vilajetu svu svjetovnu i vojnu
               moć (Šabanović 1964: 143).
   246   247   248   249   250   251   252   253   254   255   256