Page 245 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 245

Mensur Zukorlić                                            UDK 94:28(497.11)
               Narodna biblioteka „Dositej Obradović”,                      930.85(497.11)
               Novi Pazar



                      OSMANSKO NASLJEĐE U NIŠU: SAKRALNE
                           GRAĐEVINE I DANAŠNJI VJERNICI




                   Sažetak: Predmetovog rada je tematska analiza raspoloživih historijskih
                   izvora, autentičnih materijalnih i duhovnih tragova kulture Orijenta na pro-
                   storu Niša, čije postojanje potvrđuju naša empirijska istraživanja na terenu.
                   Okosnicu teme čini orijentalna kultura, koja se tradicionalno razvijala na
                   našim prostorima, i čiji su elementi i vjera uticali na stanovnike Niša pa i
                   šire. Autentični artefakti pomenute, orijentalno-islamske, kulture su pre-
                   poznatljivi u materijalnom i nematerijalnom nasljeđu, različitim oblicima
                   muslimanskog nasljeđa kao i kulturne tradicije. Dolaskom Osmanlija na
                   ovim prostorima Balkana, Nišpostaje dio velikog i veoma snažnog centra,
                   pa samim tim dolazi i do prodiranja i širenja nove kulture tzv: orijental-
                   no-islamske kulture. Dolazi do širenja islama. Do promjena pod uticajem
                   orijentalno-islamske kulture dolazi i u arhitekturi, prodor arapskog, tur-
                   skog i perzijskog jezika. Orijentalni uticaj osjetio se u formiranju grada,
                   gradskih mahala, oblačenju, izradi ukrasnih predmeta, nišanima, rukopisi-
                   ma i raznim zanatskim predmetima i sl. Dakle Niš, u tom periodu, prolazi
                   kroz velike kulturne promjene.

                   Ključne riječi: Osmansko nasljeđe u Srbiji, Niš, Islam-agina džamija, Ba-
                   li-beg





                   Najdublji pečat orijentalne kulture na Balkanu ostavile su Osmanlije. Osman-
               ska civilizacija donosila je novi životni i kulturni standard za stanovništvo, a osta-
               ci ili još uvijek živi artefakti ove kulture lako se prepoznaju i danas kroz različite
               vidove kao što su običaji, način života i ponašanja uopšte, arhitektura. Vrlo često
               su ove građevine, a posebno džamije bile osnova za nastanak brojnih gradova
               (kasaba i šehera) ili su bili doprinos u njenom većem urbanom razvoju (Čelebi
               1967: 63). U njihovoj izgradnji učestvovala je država, sultani, vladajuća dinastija,
               bogati pojedinci, kao i obični građani. Prema tome, treba imati na umu da ovaj
               civilizacijski i kulturološki koncept ostaje trajno aktualan na balkanskim terito-
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250