Page 219 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 219
Новопазарски зборник, 46/2023, стр. 213-226 219
извештаја, вођења школских тимова и других прописаних активности које
нису увек у служби унапређења образовно-васпитног рада.
Извесни проблеми су дуже присутни и врло специфични за овај тип
школа. Овде се на првом месту мисли на мотивацију за упис и завршетак
основног школовања. Политика превенције раног осипања ученика из
основног образовања очито није дала жељене резултате јер би у супротном
престала потреба за школама за образовање одраслих. Реч је о комплексном
проблему који се тиче становништва и образовног стандарда читаве
популације у земљи, а посебно утиче на укључивање социјално угрожених
група у променљиво тржиште рада пре и након стицања одређених
квалификација. Из наведеног се јасно може закључити да проблем
образовања одраслих није само проблем ресорног министарства, већ је
проблем и других државних институција и друштва у целини.
Један од разлога за неуписивање деце у школу може бити слаба
ажурираност спискова деце у јединицима локалне самоуправе и
неадекватно обавештавање родитеља о упису „у припремни предшколски
програм и основну школу, што је посебно изражено у односу на родитеље
деце из социјално осетљивих група као што је ромска популација.”
(Попов и Антонијевић 2012: 231) Други разлог је честа миграција ромског
становништва у оквиру наше земље, али и више пута годишње ван ње,
посебно у Аустрију, Немачку, Швајцарску и Италију. Селе се породице са
децом и млади се потпуно интегришу у нове животне околности ван Србије,
чиме се смањује обухват деце у основном образовању.
Извесно је да су потребна дугорочна решења која ће омогућити упис или
пак повратак особа без квалификација у образовни систем, али исто тако су
неопходне и дефинисане стратегије које ће младе и образоване стручњаке
задржати у земљи. Примера ради, једно истраживање спроведено крајем
2019. године у Новом Пазару показало је да студенти у највећем броју бирају
опцију трајног исељења из свог места. (Кахровић 2020) Слично је и у многим
другим градовима који из године у годину остају без младе радне снаге.
Још један проблем се јавља у случајевима када одрасли полазници
стичу формално основно образовање у редовним школама са одељењима
за одрасле. Такве школе се налазе у Зрењанину, Липничком Шору,
Лозовику, Ваљеву и другим местима широм земље. Наиме, евидентно је да
се број ученика у основним школама Србије смањује. Мале сеоске школе
се припајају већима или се пак гасе. Републички завод за статистику
наводи да је у школској 2019/2020. години радило 3 268 редовних основних
школа (1 136 матичних и 2 132 издвојених одељења). Наставу у њима је
похађало укупно 517 826 ученика, а број полазника у основном образовању