Page 218 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 218
218 Иван Б. Шарчевић, Славица Кузмановић, Школе за основно...
сопственог простора 1971. године, настава и испити су организовани по
радним и другим организацијама, а од 1990. године ради као самостална
установа којој су припојене још неке школе овог типа. Данас обавља
образовну делатност у седам београдских општина. 1
У Обреновцу више од шездесет година ради ШООО „Обреновац”. Током
времена је мењала назив, а од 1991. године је конституисана као самостална
установа са садашњим називом (Слика 1). Школа образује одрасле из града и
околних насеља припадајућих општини, али и у казнено-поправном заводу
у Ваљеву. Последњих година је била укључена у међународне пројекте кроз
мобилност наставника, али и прихватом миграната и њиховим укључењем
у образовни процес. Школа редовно прибавља нова наставна средства и
савремену рачунарску опрему, тако да данас функционише као било која
модерна образовна институција у земљи (Слика 2).
ШООО у Сомбору ради од 1952. године као део Радничког универзитета,
а од 1989. године користи сопствену зграду у центру града. Добитник је
више признања у области образовања, а кроз њу је прошло више од 14
000 полазника. На време схвативши значај практичног оспособљавања,
2
школа је сарадњом са више организација започела пројекат увођења у посао
и запошљавања ромског становништва, тако да неки већ имају стално
запослење у фирмама, радионицама или администрацији.
Школа за основно образовање и васпитање одраслих „Свети Сава” у
Новом Саду је започела свој рад у оквиру Радничког универзитета 1974.
године, а потом је променила назив попут претходно наведених школа у
Сомбору, Обреновцу и Београду, тако да од 1998. године носи садашње име.
Од школске 2013/2014. године уведен је модел функционалног основног
образовања одраслих. Поводом обука за занимања, школа сарађује са
локалним средњим стручним школама.
Актуелни проблеми у образовању одраслих
Свака школска установа настоји да у савременом свету функционише
што је могуће боље и организованије. Промене у образовном систему су
толико честе и захтевне да се практичари у школи сада с правом питају шта је
заправо њихова улога у раду са ученицима, односно одраслим полазницима.
Наставнику се оставља све мање времена да се посвети наставном процесу,
а све више је условљен обавезама у виду стручног усавршавања, писања
1 Више о раду ШООО „Ђуро Салај” на: https://djurosalaj.edu.rs/ Посећено: 4.12.2022.
2 Више о раду ШООО у Сомбору на: https://sooo.edu.rs/ Посећено 05.12.2022.