Page 221 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 221
Новопазарски зборник, 46/2023, стр. 213-226 221
(којима је то примарна делатност) је мањи. Једини поуздан податак који се
налази у свим извештајима који се тичу образовања одраслих јесте да Роми
чине око 80% уписаних одраслих лица.
Практичарима који раде непосредно са одраслима јасно је да
етикетирање полазника као „прераслих основаца са тешкоћама у учењу и
понашању” не води никуда, осим што евентуално продубљује дугогодишњи
проблем осипа ученика из редовног школовања. Између 40 и 50 000 Рома се
током 1999. године населило у унутрашњости Србије са простора Косова и
Метохије. „Смештали су се или код рођака или у тзв. незваничне колективне
центре, потпуно неусловне, без струје и воде (нпр. колективни центри
у Костолцу, поред хидроелектране и у самом граду, као и у Обреновцу,
Младеновцу, Новом Саду итд.).” (Кочић-Ракочевић и Миљевић 2003: 26)
У наведеним градовима ромска популација и данас чини значајну већину
уписаних полазника у школама за основно образовање одраслих.
Савремене перспективе у образовању теже ка постизању друштва знања,
где су учење, самообразовање и прилике за усавршавање и лични напредак
доступне свим узрасним категоријама на било ком месту. Код нас су то још
увек „акције описмењавања и основног образовања становништва” (Трнавац
и Ђорђевић 2007: 137), иако је формално основно образовање изражена
потреба и у развијенијим европским земљама. Избор је сваког појединца на
који начин ће даље унапређивати своје знање, али функционално основно
образовање мора остати најважнији темељ на путу доживотног учења и
свестраног развоја личности.
Стратегија развоја образовања и васпитања у Републици Србији
до 2030. године прихвата постављене циљеве о повећању квалитета
и обухвата образовања из документа који је важио до 2020. године
истовремено указујући на бројне пропусте, незавршене пројекте и значајно
смањење финансирања из буџета. Из тога се једино може донети закључак
да ресорно министарство нема јасну идеју како да ни у наредној деценији
реши дугогодишње проблеме. У формалном образовању одраслих су
назначени проблеми у виду осипања полазника, превоза, одлива и
компетенције кадрова, односно реализовање стручних обука. Нешто
4
конкретније идеје за ближу будућност нуде други документи надлежног
министарства. „Укључивање полазника завршног циклуса ФООО у мере
активне политике за запошљавање у оквиру мера НСЗ биће једна од
кључних активности школа, локалних служби за запошљавање и ЈПОА
4 Више о образовању одраслих у оквиру СРОВРС 2030 доступно на: https://prosveta.
gov.rs/wp-content/uploads/2021/09/SROVRS-2030-1.pdf Посећено 15.01.2023.