Page 216 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 216

216               Иван Б. Шарчевић, Славица Кузмановић, Школе за основно...


               најмање 15, а највише 20 полазника. Часови трају пола сата и најчешће су
               организовани као блок-настава (по два часа).
                   Полазници нису само млади од 15 до 18 година, већ су то и одрасли
               људи  који  имају  своје  породице  и  свакодневне  обавезе.  То  их  често
               спречава  да  редовно  присуствују  настави,  па  је  неопходно  прилагодити
               наставне садржаје њиховом слободном времену, могућностима и личним
               интересовањима. У свему овоме наставник је полазна тачка; он је стручњак
               у својој области и поседује одређена педагошка знања. Међутим, то понекад
               није  довољно  и  помоћ  других  је  драгоцена.  Разумевање  карактеристика
               одраслих полазника у образовном процесу може усмерити учење на праву
               страну. С тим у вези, аутори истичу значај радне меморије за постизање
               успеха у учењу у оквиру формалног основног образовања одраслих. (Булајић
               и Максимовић 2014) Андрагог и андрагошки асистент су кључни за бројна
               питања у наставном процесу школе за одрасле.
                   Осим  директног  учешћа  андрагога  у  раду  са  полазницима  школе,
               другим запосленима који нису навикнути на специфично радно окружење
               драгоцена је помоћ националних и локалних организација. У првом реду,
               то  су:  јединица  локалне  самоуправе,  филијале  Националне  службе  за
               запошљавање  (НСЗ),  Црвени  крст  и  школе  из  других  школских  управа.
               Посебно  вреди  истаћи  обуке  које  организују  високошколске  установе
               и центри за стручно усавршавање запослених у образовању, где је битна
               улога  Института  за  педагогију  и  андрагогију  Филозофског  факултета  у
               Београду.  Институт  је  заслужан  не  само  за  акредитовање  ускостручних
               обука  за  професионално  усавршавање  наставника  који  раде  у  школама
               за одрасле, већ и због публиковања бројних материјала и приручника за
               примену у настави, као и за праћење стања у овој области издавањем два
               научна часописа – Андрагошке студије и Настава и васпитање.


                   Историјат школа за основно образовање одраслих

                   Почеци ових школа везују се за народне и радничке универзитете који
               су након 1950. године функционисали широм бивше СФРЈ. Њихов саставни
               део биле су школе за основно опште образовање. Оне „раде према посебним
               наставним  плановима  и  програмима,  и  у  правилу  су  организиране  као
               вечерње школе.” (Вукасовић 1971: 445) Одредница „вечерња школа” и данас
               је у народу популаран синоним за осморазредне институције у којима се
               образују одрасли.
                   Школа  „Ђуро  Салај”  из  Београда  обавља  своју  делатност  од  1954.
               године и кроз њу је до данас прошло око 20 000 полазника. Све до стицања
   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220   221