Page 220 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 220

220               Иван Б. Шарчевић, Славица Кузмановић, Школе за основно...


               одраслих је 6 328.  Годину дана касније наставу је похађало укупно 508
                                 3
               975  ученика,  што  је  скоро  9  000  ученика  мање.  Даље,  број  издвојених
               одељења  је  опао  на  2  105  за  исти  период.  Ови  показатељи  сугеришу
               сасвим реалну могућност да ће у будућности све више редовних основних
               школа уписивати одељења за одрасле полазнике, што може потенцијално
               угрозити садашње „вечерње школе”.


                   Образовање одраслих на почетку 21. века и поглед у будућност

                   Поједини  аутори  почетак  овог  века  у  образовању  одраслих  називају
               „периодом  оријентисања  ка  ЕУ”.  (Миљковић  2019:  74)  И  док  окретање
               образовних  политика  ка  европским  интеграцијама  неминовно  узима
               маха, број неписмених се тек постепено смањује. У Србији је прописано
               санкционисање  родитеља  који  своју  децу  не  шаљу  у  школу,  али  се  у
               пракси  не  примењује.  Евидентне  су  бројне  препреке  –  од  сиромаштва
               и  немогућности  превоза  до  неразумевања  родитеља.  „Вешт  наставник
               коме није стран андрагошки рад и који се темељно припрема за сарадњу
               са  родитељима,  зналачки  их  ангажује  на  разним  школским  задацима  те
               тако рад са децом чини разноврснијим и занимљивијим а родитеља чини
               корисним сарадником.” (Ђурашковић 1984: 11) Претходна тврдња важи и
               данас, не само у случају ангажовања родитеља млађих одраслих полазника,
               већ и када су родитељи у улози полазника школе. Сада су у позицији да
               личним примером уче сопствену децу зашто је важно завршити школу.
                   Подаци  о  школама  за  основно  образовање  и  структури  полазника
               у  њима  варирају  из  године  у  годину  зависно  од  образовних  политика,
               уписа  на  годишњем  нивоу,  верификације  установа,  али  и  од  статистике
               предузетих истраживања у овој области. „Данас у Србији постоји 19 школа
               за основно образовање одраслих, али их не похађају одрасли, већ углавном
               прерасли основци, односно адолесценти са тешкоћама у учењу и понашању,
               маргиналне  и  етничке  групе.”  (Комленовић  и  др.  2008:  362)  Наведена
               тврдња  је  очигледан  пример  погрешне  генерализације  и  закључивања  о
               општем стању у образовању одраслих на територији читаве земље на основу
               примера школа из изразито урбаног подручја у једном граду. Истовремено
               је и показатељ колико се у овој области околности брзо мењају. Сада се
               користи нови модел ФООО, односно Друга шанса, а број школа за одрасле




               3   Подаци  о  броју  основних  школа,  ученика  и  полазника  у  2019/2020.  школској
               години  преузети  са:  https://www.stat.gov.rs/sr-latn/vesti/20200325-osnovne-skole-
               pocetak-20192020-skolske-godine/ Посећено: 03.12.2022.
   215   216   217   218   219   220   221   222   223   224   225