Page 220 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 220
220 Иван Б. Шарчевић, Славица Кузмановић, Школе за основно...
одраслих је 6 328. Годину дана касније наставу је похађало укупно 508
3
975 ученика, што је скоро 9 000 ученика мање. Даље, број издвојених
одељења је опао на 2 105 за исти период. Ови показатељи сугеришу
сасвим реалну могућност да ће у будућности све више редовних основних
школа уписивати одељења за одрасле полазнике, што може потенцијално
угрозити садашње „вечерње школе”.
Образовање одраслих на почетку 21. века и поглед у будућност
Поједини аутори почетак овог века у образовању одраслих називају
„периодом оријентисања ка ЕУ”. (Миљковић 2019: 74) И док окретање
образовних политика ка европским интеграцијама неминовно узима
маха, број неписмених се тек постепено смањује. У Србији је прописано
санкционисање родитеља који своју децу не шаљу у школу, али се у
пракси не примењује. Евидентне су бројне препреке – од сиромаштва
и немогућности превоза до неразумевања родитеља. „Вешт наставник
коме није стран андрагошки рад и који се темељно припрема за сарадњу
са родитељима, зналачки их ангажује на разним школским задацима те
тако рад са децом чини разноврснијим и занимљивијим а родитеља чини
корисним сарадником.” (Ђурашковић 1984: 11) Претходна тврдња важи и
данас, не само у случају ангажовања родитеља млађих одраслих полазника,
већ и када су родитељи у улози полазника школе. Сада су у позицији да
личним примером уче сопствену децу зашто је важно завршити школу.
Подаци о школама за основно образовање и структури полазника
у њима варирају из године у годину зависно од образовних политика,
уписа на годишњем нивоу, верификације установа, али и од статистике
предузетих истраживања у овој области. „Данас у Србији постоји 19 школа
за основно образовање одраслих, али их не похађају одрасли, већ углавном
прерасли основци, односно адолесценти са тешкоћама у учењу и понашању,
маргиналне и етничке групе.” (Комленовић и др. 2008: 362) Наведена
тврдња је очигледан пример погрешне генерализације и закључивања о
општем стању у образовању одраслих на територији читаве земље на основу
примера школа из изразито урбаног подручја у једном граду. Истовремено
је и показатељ колико се у овој области околности брзо мењају. Сада се
користи нови модел ФООО, односно Друга шанса, а број школа за одрасле
3 Подаци о броју основних школа, ученика и полазника у 2019/2020. школској
години преузети са: https://www.stat.gov.rs/sr-latn/vesti/20200325-osnovne-skole-
pocetak-20192020-skolske-godine/ Посећено: 03.12.2022.