Page 222 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 222

222               Иван Б. Шарчевић, Славица Кузмановић, Школе за основно...


               у  наредној  години.”  (Годишњи  план  образовања  одраслих  у  Републици
               Србији 2023: 16)
                   Примена савремених информационих технологија је посебно корисно
               деловала у формалном образовању одраслих. Иако је данашњи курикулум,
               као и обука наставника прилагођена условима рада у редовним основним
               школама, могућности интернета на различитим уређајима у комбинацији
               са општеприхваћеним мрежним апликацијама омогућиле су да полазници
               активније  прате  наставу  онда  кад  њима  одговара.  Осамостаљивање  и
               мотивација за учење и коришћење ИКТ средстава важан је циљ у образовању
               одраслих. Школе за одрасле данас су технички добро опремљене и раде
               на  дигиталном  описмењавању  својих  полазника.  (Шарчевић  2021)  И
               док  су  настава  на  даљину,  флексибилно  учење,  дигитално  образовање
               и  е-учење  најављивани  као  иновације  у  формалном  образовању  у  првој
               деценији овога века (Савовић 2009), дотле су неки од ових облика учења
               успешно  примењивани  у  приватним  организацијама  или  на  курсевима
               за  учење  страних  језика.  Једно  од  могућих  решења  за  већу  мотивацију
               одраслих полазника може бити шира понуда и реализација акредитованих
               неформалних  обука  за  тражена  занимања  на  тржишту  рада.  Додатно,
               опција проширене делатности установе могла би на различитим нивоима
               помоћи школама овог типа да постану значајнији конкуренти са кадровима,
               компетентним предавачима.


                   Закључак

                   Најважнији општи циљеви образовања одраслих односе се на смањивање
               броја  неписмених,  подизање  општег  образовног  нивоа  становништва,
               убрзавање  стицања  општег  основног  и  стручног  нивоа  за  одређену
               квалификацију. Овде се још могу придодати и развијање способности за
               самообразовање, учење за потребе савременог тржишта рада и у складу са
               савременим технологијама, као и дигитално описмењавање. Сви наведени
               циљеви се превасходно остварују у школама за образовање одраслих.
                   Њихов  значај  се  огледа  у  просветној  улози  коју  су  имале  током
               претходног  века,  па  све  до  подршке  коју  пружају  маргинализованим  и
               угроженим друштвеним групама у данашње време. Оне су постале модерне
               образовне  установе  са  специфичном  популацијом  која  ту  стиче  основе
               писмености, али се истовремено припрема за укључење на тржиште рада
               током  три  године  формалног  образовања  и  у  поједним  случајевима  кроз
               обуке за занимања у сарадњи са партнерима школа овог типа.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227