Page 215 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 215

Новопазарски зборник, 46/2023, стр. 213-226                         215


               доприноси неуписивању деце узраста око седам година у редовну школу, а
               исти разлог још више добија на значају када је реч о напуштању редовног
               школовања.  У  оба  случаја  једини  логичан  корак  јесте  упис  у  школу  за
               основно образовање одраслих.
                   Неке од најважнијих одлика основног образовања одраслих по којима
               се разликује од уобичајеног основношколског образовања (7–15 година) су:
                   -  реализовање  образовног  процеса  према  утврђеном  моделу
                      функционалног основног образовања одраслих (ФООО);
                   -  разредно-часовни  и  предметни  систем  наставе  је  другачије
                      организован;
                   -  наставни  садржаји  се  више  прилагођавају  индивидуалним
                      могућностима полазника;
                   -  сарадници у наставном процесу су андрагог и андрагошки асистент;
                   -  Савет  родитеља,  Ученички  парламент,  родитељски  састанци  и
                      владање ученика су непознати појмови у образовању одраслих.

                   Иако део званичног школског система, организација рада и приступ
               полазницима (не ученицима) значајно се разликују у односу на редовне
               основне  школе.  Због  тога  је  потребно  разумети  и  на  прави  начин
               применити доступна педагошка и андрагошка сазнања ради квалитетније
               реализације  наставног  процеса.  Модел  ФООО  Друга  шанса  предвиђа
               да одрасли завршавају основно образовање за три године, и то кроз три
               циклуса: први циклус од првог до четвртог разреда, други циклус је пети
               и  шести  разред,  а  трећи  циклус  обухвата  седми  и  осми  разред.  (Друга
               шанса, 2013) Очигледно је да неки од полазника настављају већ започето
               школовање у редовној школи, па школу за одрасле могу завршити и за
               мање од три године.
                   Полазници  су  узраста  од  15  година  или  старији  (не  постоји  горња
               граница за упис). Најчешће су дуго ван образовног система или пак никада
               нису ни ишли у школу. Због тога се разредно-часовни систем у школи за
               одрасле на известан начин редукује, а предметна настава је више усмерена
               на функционална знања. Већина предмета је иста као и у редовној школи,
               са  том  разликом  што  уместо  Грађанског  васпитања  за  децу  одрасли
               полазници имају Одговорно живљење у грађанском друштву (други и трећи
               циклус). Сличан овом, у првом циклусу образовања одраслих је предмет
               Основне животне вештине. Како назив сугерише, улога овог предмета је
               оспособљавање полазника за примену научених вештина у свакодневном
               животу  (приступ  информацијама,  попуњавање  образаца  и  уплатница,
               сналажење  у  пошти,  банци,  код  лекара  и  слично).  Једно  одељење  чини
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220