Page 215 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 215
Новопазарски зборник, 46/2023, стр. 213-226 215
доприноси неуписивању деце узраста око седам година у редовну школу, а
исти разлог још више добија на значају када је реч о напуштању редовног
школовања. У оба случаја једини логичан корак јесте упис у школу за
основно образовање одраслих.
Неке од најважнијих одлика основног образовања одраслих по којима
се разликује од уобичајеног основношколског образовања (7–15 година) су:
- реализовање образовног процеса према утврђеном моделу
функционалног основног образовања одраслих (ФООО);
- разредно-часовни и предметни систем наставе је другачије
организован;
- наставни садржаји се више прилагођавају индивидуалним
могућностима полазника;
- сарадници у наставном процесу су андрагог и андрагошки асистент;
- Савет родитеља, Ученички парламент, родитељски састанци и
владање ученика су непознати појмови у образовању одраслих.
Иако део званичног школског система, организација рада и приступ
полазницима (не ученицима) значајно се разликују у односу на редовне
основне школе. Због тога је потребно разумети и на прави начин
применити доступна педагошка и андрагошка сазнања ради квалитетније
реализације наставног процеса. Модел ФООО Друга шанса предвиђа
да одрасли завршавају основно образовање за три године, и то кроз три
циклуса: први циклус од првог до четвртог разреда, други циклус је пети
и шести разред, а трећи циклус обухвата седми и осми разред. (Друга
шанса, 2013) Очигледно је да неки од полазника настављају већ започето
школовање у редовној школи, па школу за одрасле могу завршити и за
мање од три године.
Полазници су узраста од 15 година или старији (не постоји горња
граница за упис). Најчешће су дуго ван образовног система или пак никада
нису ни ишли у школу. Због тога се разредно-часовни систем у школи за
одрасле на известан начин редукује, а предметна настава је више усмерена
на функционална знања. Већина предмета је иста као и у редовној школи,
са том разликом што уместо Грађанског васпитања за децу одрасли
полазници имају Одговорно живљење у грађанском друштву (други и трећи
циклус). Сличан овом, у првом циклусу образовања одраслих је предмет
Основне животне вештине. Како назив сугерише, улога овог предмета је
оспособљавање полазника за примену научених вештина у свакодневном
животу (приступ информацијама, попуњавање образаца и уплатница,
сналажење у пошти, банци, код лекара и слично). Једно одељење чини