Page 121 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 121

Novopazarski zbornik, 46/2023, str. 115-126                         121


                   Autori  ove  rezolucije  su  zar  i  feredžu  označili  kao  simbol  nekadašnjeg
               neravnopravnog položaja muslimanke i ostatka teške prošlosti koji danas otežava
               njihovo puno učešće u političkom, društvenom i privrednom životu žene.
                                                                                3
                   Na Drugom plenumu Centralnog odbora AFŽ-e Jugoslavije nastavljene su, u
               kontinuitetu, aktivnosti na skidanju zara i feredže, kada je usvojen Referat o radu
               i zadacima AFŽ na suzbijanju nepismenosti i skidanju feredž,  o čemu svjedoče
                                                                      4
               brojni izvještaji sa terena, telegrami, tumačenja raznih zakona, ali i drugi pisani
               tragovi o sprovođenju ovog zakona, koji se čuvaju u Arhivu Jugoslavije .
                                                                              5
                   Nakon toga su vlasti odlučile da donesu zakon kojim se zabranjuje ovakva
               vrsta  odjeće,  koji  je  usvojila  Narodna  skupština  Narodne  Republike  Bosne  i
               Hercegovine 28. septembra 1950. godine.  Ovaj događaj je otvorio brojna pitanja
                                                    6
               koja su aktuelna i danas:
                   Kako i zbog čega su u BiH zabranjeni zar i feredža?
                   Kakva je bila uloga Islamske vjerske zajednice u tom periodu?
                   Kakve su se primjenjivale strategije pri implementaciji ovog zakona?
                   Da li je zabrana nošenja zara i feredže muslimankama donijela oslobođenje i
                   prosvećenje ili patnje i traume?

                   Od  početka  XX  vijeka,  pa  do  prvih  decenija  XXI  stoljeća  poznata  su
               interesovanja mnogih istraživača da se bave ovom temetikom, a prof. Gološ je
               pokušao dati odgovor na njih.
                   Sa današnjeg aspekta i sa ove vremenske distance se nameće pitanje zašto je
               IZ imala ovakav stav. Odgovori su bili podijeljeni. Jedni su govorili da je to bio
               oportunizam IZ, da je država vršila kontrolu nad IZ i ona je morala da govori
               ono što se od nje očekuje. Tačnije, radilo se o tome da su u IZ bili ljudi koji su
               još u staroj Jugoslaviji bili zagovornici skidanja zara i feredže. Oni su bili dio
               modernistički orijentisanih stavova, koji su se borili da njihove ideje preovladaju,
               što nisu uspjeli. Tada nisu uspjeli, ali su u novoj SFRJ bili na pozicijama sa kojih
               su mogli iznijeti i realizirati svoje ranije oblikovane stavove.



               3   Rezolucija  II  Kongresa  Antifašističkog  fronta  žena  Bosne  i  Hercegovine  povodom
               pokreta muslimankiza skidanje zara, Oslobođenje, god. V,br. 224, Sarajevo, 14. juli 1947.
               godine.
               4   AJ – 141 (Antifašistički front žena), f. 6, p. 14 – Referat o radu i zadacima AFŽ-e na
               suzbijanju nepismenosti i skidanju feredže, 1948.
               5   Vidi  više,  Bratstvo  (List  Gradskog  odbora  Narodnog  fronta),  god.VI,  br.98,  Novi
               Pazar, 25. oktobar 1950. str. 3.
               6   V. Bratstvo (List Gradskog odbora Narodnog fronta), god. VI, br. 98, Novi Pazar, 25.
               oktobar1950. str. 3.
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126