Page 120 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 120

120                   Ahmed A. Bihorac, Kemal Džemić, Historijska uloga zara...


                   Protivnici i zagovornici skidanja zara i feredže

                   Znajući da je pitanje rasprave o tradicionalnom odijevanju muslimanki (zar,
               feredža, val) u Bosni i Hercegovini započelo u periodu između dva svjetska rata
               i  proširilo  se  na  prostor  Sandžaka,  autor  je  želio  da  da  svoj  naučni  doprinos,
               kroz istraživačka razmatranja, o tome da li način tradicionalnog odijevanja, kao
               pokrivanje lica muslimanki ima historijski, vjerski ili običajni karakter i kako je
               realizovano donošenje odluke o skidanju zara i feredže u Srezu deževskom. Imajući
               u  vidu  da  je  autor  bio  dugogodišnji  radnik  Historijskog  arhiva  „Ras”  i  njegov
               direktor, to mu je omogućilo korišćenje bogate objavljene arhivske građe, ali i građe
               iz Arhiva Jugoslavije u Beogradu. Pored dostupne arhivske građe, monografija,
               članaka, autor je za pisanje svoje monografije, koristio enciklopedije, leksikone i
               rječnike, koje pedantno i detaljno navodi u poglavlju Istoriografija. Treba istaći da
               je autor prije pisanja ove monografije proučio ključne islamske i hrišćanske izvore
               i dostupnu literaturu, ali i arhivsku građu i štampu iz toga vremena, kao i brojne
               originalne, ručno pisane zapisnike, rasvjetljavajući tadašnji aktuelni trenutak.
                   Pitanje pokrivanja ženskog lica izazvalo je žestoke rasprave u zemlji, što je
               pratila štampa, o čemu autor i govori, pominjući historijske izvore, kao prilog
               podijeljenosti islamskog stanovništva na protivnike i zagovornike skidanja zara
               i feredže. Naravno, brojni historijski izvori govore da je akcija skidanja zara i
               feredže odnijela pobjedu, mada se nije ukinulo potpuno pokrivanje glave raznim
               vrstama  marama  i  šamija.  Bez  obzira  na  agresivnu  političku  agitaciju  protiv
               nošenja zara i feredže kod muslimanki u Bosni i Hercegovini, koja je počela 1947.
               godine, njeni su rezultati bili slabiji nego što su tadašnje vlasti očekivale. Značajnu
               ulogu pored partijskih organizacija i timova agitatora imala je i ulema koja je
               dobila zadatak da muslimane uvjeri da potpuno pokrivanje žene nije vjerski akt
               već tradicionalno običajno naslijeđe.
                   Na svom Drugom kongresu 1947. godine Antifašistički front žena  (AFŽ)
                                                                                2
               Bosne i Hercegovine započeo je akciju skidanja zara i feredže, kada je donesena
               Rezolucija  o  pokretu  muslimanki  za  skidanje  zara.  Redakcijski  odbor  za
               sastavljanje rezolucije činile su: Zehra Muidović, Sida Omerbašić, Mara Mitrov i
               Antonija Mandžić (Karčić 2013: 238).



               2   Vojni  leksikon,  Vojnoizdavački  zavod,  Beograd  1981.  str.  780.  –  Antifašistički
               front žena bila je masovna politička organizacija žena Jugoslavije, osnovana na prvoj
               zemaljskoj konferenciji decembra 1942. godine u Bosanskom Petrovcu, radi mobilizacije
               žena na izvođenju zadataka u toku Narodnooslobodilačke borbe i u obnovi i izgradnji
               zemlje. Ukinuta je na IV kongresu 1953. godine. AFŽ se reorganizovala u Savez ženskih
               društava Jugoslavije, koja je 1960. godine prerasla u Konferenciju za društvenu aktivnost
               žena u okviru Socijalističkog saveza radnog naroda Jugoslavije (SSRNJ).
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125