Page 116 - NP Zbornik 46_DRUGO REVIDIRANO IZDANJE
P. 116

116                   Ahmed A. Bihorac, Kemal Džemić, Historijska uloga zara...


                   „A reci vjernicama neka obore poglede svoje i neka vode brigu o stidnim
               mjestima svojim; i neka ne dozvole da se od ukrasa njihovih vidi išta osim onoga
               što je ionako spoljašnje, i neka vela svoja spuste na grudi svoje.” (Kur’an 24: 31)


                   Uvod

                   Pred nama se nalazi još jedna monografija uvaženog prof. dr. Hivza Gološa,
               historičara,  neumornog  istraživača,  kulturnog  i  javnog  djelatnika,  čija  tema
               predstavlja  jednu  od  najinteresantnijih  kada  je  u  pitanju  bošnjački  identitet  i
               bošnjačka  tradicija.  Dobar  poznavalac  historijskih  prilika  na  Balkanu  i  autor
               mnogih vrijednih naučnih priloga, profesor Gološ u svojoj monografiji, poštujuću
               određenu  vremensku  distancu,  kroz  bogatu  arhivsku  i  dokumentarnu  građu
               nanovo baca svjetlo i aktuelizira odijevanje Bošnjakinje muslimanke u Sandžaku
               kao  fenomen  u  poslijeratnom  komunističkom  periodu,  dokumentirajući  brojne
               pristupe muslimanskih krugova u razumijevanju komunističkog Zakona o zabrani
               zara  i  feredže.  Kroz  monografiju  autor  ističe  specifikum  sandžačke  kulture,
               čijem  oblikovanju  kroz  historijsko  trajanje  su,  kako  navodi  autor,  učestvovali:
               Grci, Rimljani, Iliri, Kelti, Bizantinci, Slaveni, Osmanlije i drugi. Kroz svoju
               monografiju  autor  se  bavi  historijatom  pokrivanja  lica  kod  različitih  naroda,
               neprekidno, još od starih Grka i Rimljana, pa do danas. Mnogi dragocjeni podaci
               o nošenju zara, peče, feredže i vela se nalaze u brojnim arhivima širom bivše
               Jugoslavije i svijeta, kao i radovi raznih autora koji su se bavili ovom tematikom.
               Profesor  Gološ,  u  svojoj  monografiji,  pominje  najznačajnije  autore  i  njihove
               radove  o  pokrivanju  lica  ali  i  o  ukidanju  zara  i  feredže.  Pitanje  tradicionalne
               odjeće muslimanki u Bosni i Hercegovini i Sandžaku bilo je preokupacija našeg
               autora,  duže  od  dvije  decenija,  i  motiv  da  istražuje  i  proučava  ovaj  relativno
               nepoznat problem. U svome radu, profesor Gološ navodi najznačajnije autore i
               njihove radove o pokrivanju lica ali i mnoge tekstove o ukidanju zara i feredže.
               „S obzirom da je rasprava o pitanju tradicionalne odevne prakse muslimanki (zar,
               feredža, veo) u Bosni i Hercegovini počela u periodu između dva svetska rata i
               nastavljena u Sandžaku, motivisan sam da u ovom radu razmatram pitanje da li
               je tradicionalna odevna praksa, koja je uključivala i pokrivanje lica muslimanke,
               ima istorijski, verski ili običajni karakter i kako se sprovodila u srpskom delu
               Sandžaka .  Moj  cilj  je  da  na  naučnoj  bazi,  razmatrajući  Ustav  FNRJ  i  druge
                        1
               zakone, prikažem kako se sprovodilo skidanje zara i feredže u Deževskom srezu”
               (Gološ 2002: 104).



               1   Dijelovi ovog rada su objavljeni 2002. godine u Zborniku Sjenice, a sada je rad u
               cjelini prikazan.
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121