Page 202 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 202

202              P. Todorov, N. Mijuk, Mogućnost organizovanja pravoslavnog verskog...


               i da ih nadmaši veličinom i lepotom zadužbine, što se, pre svega, ogleda u posveti
               crkve. On podiže Sopoćane u ime same Svete i živonačelne Trojice. (https://www.
               zaduzbine-nemanjica.rs/manastir-Sopocani/index.htm)
                     Jednostavnost i skladnost u oblikovanju arhitektonskih masa (bitna za spo-
               menike raške škole XIII veka), s naglašenim izrazom horizontalnog mirovanja u
               prostoru, dosledno je sprovedena u konstrukciji celog zdanja. Crkva je jednobrod-
               na građevina sa prostranim naosom i oltarom sa velikom prolukružnom apsidom.
               Naos se sastoji od tri traveja, a nad srednjim je podignuta kupola. Levo i desno od
               potkupolnog prostora nalaze se dve pravougaone pevnice, a u zapadnom delu crkve
               je prostrana priprata iz koje se ulazi u paraklise Svetog prvomučenika Stefana (za-
               štitnika loze Nemanjića) na severnoj i Svetog Simeona na južnoj strani. (Ibidem)

                                       Slika 1.Manastir Sopoćani



















                                   Izvor: fotografija autora N. Mijuka (2022)

                     Izgradnja crkve bila je poverena graditeljima iz Srpskog primorja, koji su
               bili vični preciznom klesanju kamena i besprekornom zidanju. Istovremeno sa Cr-
               kvom Svete Trojice, bile su podignute i zgrade za život monaha. Manastir je bio
               smešten na zaravni usečenoj u padinu i bio je opasan debelim zidom. Sa unutrašnje
               strane ogradnog zida nalazile su se trpezarija, zgrade za stanovanje i ostave, a u
               manastir se ulazilo sa dve naspramne strane. Na jugozapadu se nalazila glavna ka-
               pija, a na severoistoku druga, koja je verovatno omogućavala vezu s manastirskom
               ekonomijom. (Šaćirović 2007: 9)
                     Uz prvobitni sopoćanski hram znatno kasnije je, u vreme Stefana Dušana
               dok je još bio kralj (1331–1346), dozidan i freskama ukrašen otvoreni egzonarteks
               sa visokim zvonikom. Preostale izbledele freske na njemu sačuvale su portrete
               kralja Dušana, kraljice Jelene i njihovog sina, mladog kralja Uroša. Ovo zdanje je
               dugo bilo u ruševinama, ali je sada obnovljeno. Sopoćanski hram je krajem XVII
               veka bio razoren od Turaka i preko dva i po veka bio je napušten. Njegove obruše-
               ne zidine bile su obrasle gustim korovom i drvećem, a zbog urušenog krova, velike
   197   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207