Page 199 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 199

Novopazarski zbornik, 45/2022, str. 197-213                         199


               neke druge religije, ali na racionalnom, emocionalnom, moralnom i svakom dru-
               gom planu sledbenici svake od vera izražavaju sebe različito. (Rabotić 2013:209)
                     Hrišćanstvo je najrasprostranjenija religija u svetu. Poniklo u I veku nove
               ere na istoku Rimske imperije, ubrzo postaje religija čitavog Rimskog carstva. U
               ranom srednjem veku širi se na ostale narode Evrope, a po ostalim delovima sveta
               proširilo se posle velikih geografskih otkrića.
                     Pravoslavlje (na grčkom znači prava vera i pravo saborno poklonjenje) jeste
               učenje koje je neposredno povezano sa apostolskom tradicijom, a formira zajednič-
               ku veru nepodeljene crkve prvog milenijuma. (Stamenković 2006: 23)
                     Turizam i religija povezani su na više načina i jačina tih odnosa uticala je
               da se govori i piše o posebnom obliku turizma – verskom ili religijskom turizmu.
               Pretežno su zastupljena dva aspekta međusobne povezanosti religije i turizma. Prvi
               aspekt podrazumeva vezu religije sa motivacijom čoveka da se turistički kreće.
               Kada je u pitanju drugi aspekt, sakralni objekti se navode kao sadržaji i atraktivno-
               sti na strani turističke ponude. (Pavlović 2020: 80) Stalna i neprekidna putovanja
               ka svetim mestima upućuju na to da turizam i hodočašća mogu imati i kulturni kon-
               tekst, pa se mnogi veliki hodočasnički centri u svetu razvijaju u regionalne centre.
               (Stamenković 2005: 173-180)
                     Kao segment kulturnog nasleđa, u Srbiji se izdvajaju nepokretna kulturna
               dobra, spomenici kulture, srednjovekovne crkve i manastiri, koji kao antropoge-
               ni umetnički turistički resursi čine osnov za razvoj jedne vrste turizma posebnih
               interesovanja – verskog turizma. Verski turizam u Srbiji može da se razvija u dva
               pravca (Radović i Radović 2017: 52):

                   1. u formi tematskih tura, gde bi cilj putovanja bio obilazak manastira prema
                     definisanim turama ili putanjama, a prema grupisanim manastirskim odredi-
                     štima kao što su: grupisani manastiri srpske Svete gore (Fruške gore), mo-
                     ravska Sveta gora, ovčarsko-kablarski manastiri, zatim ibarska zona sred-
                     njovekovnog nasleđa, braničevski manastiri i niz drugih skupina manastira;
                   2. kao posete pojedinačnim manastirima – Hilandaru, Visokim Dečanima, Mi-
                     leševi, Studenici, Sopoćanima, Kovilju i slično.

                     Prema Višnjiću, zabeležena su 423 aktivna manastira Srpske pravoslavne crkve,
               kao i 213 manastirišta. Samo na teritoriji Srbije postoji preko 260 manastira i više od 120
               manastirišta, ali  nije moguće sa sigurnošću precizirati njihov broj imajući u vidu da se
               pojedini zapusteli manastiri obnavljaju, ali i da se podižu novi. Važno je naglasiti da su
               svi manastiri atraktivni i autentični kulturno-istorijski turistički resursi i duhovna mesta
               koja sa svojim tradicijama, istorijskim činjenicama i vrednostima na kojima se temelje
               predstavljaju interesantan izbor za brojne posetioce. (Višnjić 2012: 10)
                     Verska struktura stanovništva je vrlo bitna za rasprostranjenost verskih obje-
               kata na nekoj teritoriji, a u Srbiji je zahvaljujući burnoj i dinamičnoj istoriji, veoma
               raznovrsna. Najveći broj vernika u Srbiji čine pravoslavci (84,98%), zatim rimoka-
   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203   204