Page 20 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 20

20                          B. Čelebić, Nišani od XVI do XVII vijeka u Novom Pazaru


                     Poslije  prvih Turaka  tj.  Huna,  običaj  postavljanja  nadgrobnih  spomenika
               produžili su i Gokturci, potomci Huna, koji su primili šamanističke običaje i vjeru.
               Postavljali su “Bengüdaş”, a okolo ovoga nadgrobnika postavljali su i spomenik
               balbal. Ove podatke saznajemo od takozvanih nadgrobnika Orhun i ostalih spome-
               nika (Diyarbekirli 1972: 64–65). Trebamo pomenuti da su Gokturci svojim mrtvim
               postavljali nadgrobnike u obliku ovna ili ovce koji su veoma dobro ukrašeni. Ovaj
               tip nadgrobnika pojavljuje se u mnogim mjestima gdje su Turci migrirali i pokazu-
               je kako su stare običaje prenosili s koljena na koljeno (Aktemur 2012: 6). Nakon
               Gokturaka njihovi nasljednici primili su vjeru manihejstva tako da su im se nad-
               grobnici samo promijenili u slučaju ornamentike jer su dobili stubove sa motivima
               različitih životinjskih formi (Altun 1988: 84).
                     U ovom trenutku nasljednici azijskih Turaka Karahanlije za vrijeme Ujgura
               primaju islam između IX i X vijeka, pod vladavinom Satuk Bugra Hana. Da se
               promijeni stara vjera Boga neba, bilo je veoma teško jer to je vjerovanje veoma
               staro bilo za Turke Hune i Gokturke, također i za njihove nasljednike Karahane.
               Svakako promjena vjere nije utjecala na to da se zanemari postavljanje nadgrobnih
               spomenika za mrtve i počeli su da prave velika turbeta koji su bili značajni u arhi-
               tektonskom smislu. Međutim, opet su se postavljali slični nadgrobnici balbal, koji
               su sa anadolijskim Turcima Seldžucima bili srodnici Gokturaka. U ovo vrijeme
               osjeća se bolje islam i od XI vijeka sve do XV vijeka u anadolijskim krajevima
               klešu se raznovrsni nišani (Karamağralı 1972: 2–6).
                     Anadolijski nišani sve do XV vijeka inače su pravljeni u dva oblika: tan-
               ki i dugački sanduci bez nišana i nišani sa uzglavnim i podnožnjim nišanima sa
               santračima koji posjeduju sanduke. Ovi nišani su veoma ukrašeni jer posjeduju
               raznovrsne motive ljudi, životinje (lav, zmaj, ptica, zmija), geometrijskih simbola i
               rozete (Karamağralı 1972: 3–30). Ovi primjerci se vide na najstarijim nišanima, što
               je veoma važno i za naše najstarije nišane Crne Gore, Srbije i Bosne i Hercegovine.
                     Bešlagić je u svom radu za najstarije nišane skrenuo pažnju da trebamo u
               budućim istraživanjimatražiti porijeklo starih nišana iz srednje oblasti Anadolije, tj.
               iz Konje i Akšehira. Međutim, dok nismo krenuli u dublja istraživanja, trebamo da
               pomenemo da su Turci prije dolaska u Bosnu osvojili znatne oblasti današnje Srbije
               i Makedonije i tamo su prvo počeli da se klešu nišani. Pomenuti nišani bili su ma-
               njih dimenzija, četvrtastih stubova pretežno s turbanima s malo geometrijskih de-
               koracija, u početku bez natpisa. U bosanskim gradovima na početku su bili poznati
               skopaljski nišani, koji su se klesali tamo sa lijepo ukrašenim ornametima (pretežno
               floralni) od kvalitetnog mermera i tako su počeli da stižu u Bosnu. Ovakve nišane
               nazivali su stambolskim ili carigradskim jer su se najprije pojavili u Istanbulu. Sva-
               kako, Bešlagić pominje da ima starih nišana u Debru, u Makedoniji , i u Kajseriju,
                                                                          8
               8   U Debru sam bio 2. 1. 2022. god. da bih vidio nekropolu starih nišana, ali su te nišane
               mještani povadili i skrajnuli pored groblja, a neki su potpuno uništeni. Čak su mi rekli da je
               veliki dio groblja nestalo u gradskoj urbanistici u drugoj polovini prošlog vijeka. Bio sam
               stoga spriječen saznati više o tim nišanima. Jedino sam od preostalih nišana uočio da su to
               bili baš stari nišani, kako je i saopštio Bešlagić, i da imaju sličnosti sa nišanima iz Kajserija.
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25