Page 18 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 18

18                          B. Čelebić, Nišani od XVI do XVII vijeka u Novom Pazaru


               stariji muslimanski nišani često nazivaju šehidski, što znači da obilježavaju grobove
               ljudi koji su poginuli u ratovima.  Sljedeća podjela nišana je u odnosu na spol. Nije
                                           2
               teško razlikovati nišane muškaraca od nišana sahranjenih žena (Bešlagić 1978: 11).
               Muški nišani svojim dimenzijama podsjećaju na srednjovjekovne stećke, s tom ra-
               zlikom da su im glave omotane. Ženski nišani su znatno drugačiji: manji, skromniji i
               jednostavniji, većinom u obliku okrnjenog štita, rjeđe, po čeonim ivicama, ukrašeni
               cvjetnim motivima, lišćem i granama drveća. Pored ovih ornamenata primjećujemo
               i neke koji odražavaju i simbolizuju žensku ljepotu i eleganciju (Čelebić 2021: 92).
                     U ovom radu proučeni su i objašnjeni nišani iz druge polovine XV, XVI i
               XVII vijeka s namjerom da se detaljnije opišu nišani iz Novog Pazara. Ovakve
               nišane, kao što su u Novom Pazaru, možemo da vidimo i u Crnoj Gori – tj. u San-
               džaku – u blizini Pljevalja, u selu Glisnica (Pašić 2017), a malo mlađe nišane u
               centru grada ispod bolnice i u haremu džamija. Dosta nišana iz XVII i XVIII vijeka
               sačuvano je u Bijelom Polju (Čelebić 2021: 139), Rožajama,  Plavu i Prijepolju.
                                                                     3
               Što se tiče pisma ovih nišana koji su iz mlađih vremena, oni imaju češće natpise
               na arapskom, a neki nišani bez natpisa pronađeni su sa pomenutim ornamentima.
                     Tek polovinom XVI vijeka pojavljuju se prvi natpisi arapskim pismom na niša-
               nima domaće provinijencije. Nišani Mustafa-bega Sokolovića u selu Šetići kod Roga-
               tice, impozantni po veličini i robusni po obradi, zanimljivi su po svojoj epigrafici. Slova
               nisu isklesana (plastična), što je gotovo bez izuzetka značajno kod orijentalno-islamske
               epigrafike, već udubljena kao na stećcima. U samoj poruci Mustafa-beg nije elmerhum
               velmagfur (fraza koja normalno stoji na islamskom nadgrobniku), on je sahibul-kabri
               – vlasnik groba – što nas misaono opet vraća u srednji vijek (Čelić 1991: 348). Od XVI
               vijeka na ovim muslimanskim nišanima redovno se urezuju natpisi na orijentalnim
               jezicima, pretežno na arapskom, turskom i perzijskom (Bešlagić 1982: 261).
                     Sudeći po dosadašnjim istraživanjima na prostoru Novog Pazara najstariji
               nišan sa epigrafskim natpisom nalazi se na mezarju Jermiše i datira s početka XVI
               vijeka, tj. 1504/1505. god. (Mujezinović 1977: 149). Ostali nišani iz XVI i XVII vi-
               jeka nalaze se na Gazilaru i Dugačkom groblju. Međutim, od prve polovine XVIII
               vijeka javljaju se natpisi na osmanskom, arapskom i perzijskom jeziku.  Najstariji
                                                                             4
               nišani ovog kraja površno su objašnjeni. Mujezinović je obradio tek jedan dio koji
               je zatekao, što ga čini pionirom. Prvi obuhvatni pristup ovoj materiji bio je u orga-
               nizaciji Tike i njenih saradnika, zbog čega im dugujemo veliku zahvalnost.
               2  Bešlagić, Š. (1978). Nišani XV i XVI vijeka u Bosni i Hercegovini, ANUBIH, Knjiga
               30, Sarajevo, 1–13; Bešlagić Š. (1982). Hrišćanski nišani u Stranama kod Prače, Prilozi
               Instituta za istoriju XVIII/19, Sarajevo, 261–262.
               3  Čelebić,B. (2021).Pregled muslimanskih nišana rožajskog kraja. U: Glasnik Rožajski
               3,  Godina  III,  Rožaje,  13–19;  Čelebić  B.  (2022).  Kataloško-topografska  istraživanja
               rožajskih nišana, U: Rožajski Zbornik 21, Rožaje (Poslato redakciji za objavljivanje).
               4  Mujezinović, M. (1977). Islamski epigrafski spomenici Novog Pazara. U: Novopazarski
               zbornik 1, Novi Pazar, 149–150; Mujezinović, M. (1986).Islamski epigrafski spomenici
               Novog  Pazara  –  Natpisi.  U:  Novopazarski  Zbornik  10,  Novi  Pazar,113;  Čelebić  B.
               (2021). Tipologija i ornamentika novopazarskih nišana u svjetlu novih istraživanja. U:
               Novopazarski Zbornik 44, Novi Pazar, 92.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23