Page 128 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 45
P. 128

128           F. Baćićanin, Mevlud u bošnjačkoj tradiciji i mevludi na bosanskom jeziku


               Muhammeda, s. a. v. s., i za tu su svečanost definisana i izdvajana sredstva. Sve ovo
               pokazatelj je da se mevlud u Osmanskom Carstvu obilježavao dosta prije nego što
               je uveden u zvanični državni protokol i da je bio rasprostranjen na prostoru cijele
               Carevine. Današnje stanje u muslimanskom svijetu je takvo da je mevlud u gotovo
               svim zemljama zvanični ili nezvanični blagdan i da se obilježava različitim mevlud-
               skim svečanostima, čiji je sastavni dio učenje mevludske poeme.
                     Osmanskim osvajanjem Balkana, mevlud se počeo širiti i na evropskom tlu,
               pa se i na prostoru Bosne i Sandžaka počeo obilježavati dan rođenja Božijeg posla-
               nika Muhammeda, s. a. v. s. “Mevlud znači rođenje, uspomena je i sjećanje na noć
               kada se rodio Muhammed pejgamber, sin Abdullahov, unuk Abdul Mutallibov, a
               praunuk Hašimov. On potječe od plemenitog roda Kurejš, a rodio se u Meki, u po-
               nedjeljak 12. rebiulevvela” (Baćićanin 2018: 53). Najprije se mevlud organizirao
               samo na dan rođenja Poslanika, s. a. v. s., a kasnije prilikom svakog bitnijeg do-
               gađaja u životu jedne bošnjačke porodice, odnosno bitnog događaja za bošnjačku
               zajednicu. “Za razliku od većine zemalja islamskog svijeta, gdje je mevlud učen i
               proslavljan isključivo na dan rođenja Alejhisselama (12. rebiu-l-evvel), kod nas je,
               vjerovatno pod uticajem prakse iz Turske, učenje mevluda praktikovano prilikom
               raznih i mnogobrojnih prigoda u toku godine” (Čolaković 2000: 26). Sagledavajući
               značaj mevluda u bošnjačkoj kulturi i tradiciji možemo zaključiti da mevlud ima
               široko značenje i može se posmatrati kroz više aspekata:
                     - najprije kao rođendan Božijeg poslanika Muhammeda, s. a. v. s.,
                     - kao svečanost koja se organizira na dan rođenja poslanika Muhammeda,
               s. a. v. s.,
                     - može označavati i svečanost koja se u bošnjačkoj kulturi organizira prili-
               kom obilježavanja drugih značajnih događaja u životu jedne muslimanske porodi-
               ce, odnosno značajnih datuma za bošnjačku zajednicu,
                     - i neizostavno, mevlud označava poemu o rađanju i životu Božijeg poslani-
               ka Muhammeda, s. a. v. s.
                     „Bilo da se radi o obilježavanju mevluda, u značenju rođendana poslanika
               Muhammeda, s. a. v. s., ili organizovanju mevluda u značenju mevludske sveča-
               nosti bilo koje vrste, kazivanje odnosno učenje mevluda, kao pobožnog spjeva o
               životu poslanika Muhammeda, s. a. v. s., jeste glavni i neizostavni ritual. Sve ovo
               upućuje na činjenicu da zapravo mevlud u kulturi, ali i u cjelokupnom životu Boš-
               njaka i ostalih balkanskih muslimana, zauzima značajno mjesto i predstavlja širok
               spektar društvenih institucija, folklornih i običajnih izraza, ali i veličanstvenih izli-
               va ljubavi prema Pejgamberu, s. a. v. s.“ (Baćićanin 2018: 55).
                     Danas za mevlud možemo reći da je, osim njegove organizacije na dan rođe-
               nja Božijeg poslanika Muhammeda, s. a. v. s., prvenstveno kućni i porodični obred
               koji se i dalje organizuje prilikom svih bitnijih događaja u porodici, od sklapanja
               braka, preko rođenja djeteta, sunneta, useljenja u kuću, tokom mjeseca ramazana,
               ali i prilikom smrti člana uže porodice. Mevlud se organizira prilikom otvaranja
               džamija ili medresa, prilikom dobrih noći i ostalih bošnjačkih blagdana. Ono što
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133