Page 160 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 160

160                               N. Nikšić, Sandžački melos u muzičkim zbirkama


               govori se o ulozi igre u okviru obreda, viteških turnira i o njenoj društvenoj ulozi.
               Pretposljednje, peto poglavlje, sadrži završna razmatranja. Na kraju ovog poglavlja
               nalazi se registar orskih igara i napomene (Vukosavljević i dr. 1984). Treći dio ove
               zbirke priredila je Jasna Bjeladinović i odnosi se na narodnu nošnju Peštersko-sje-
               ničke visoravni – srpske i bošnjačke narodne nošnje od druge polovine XIX vijeka
               pa do 1912. godine (osnovne dijelove ženske srpske i bošnjačke nošnje, osnovne
               dijelove muške srpske i bošnjačke nošnje), srpske i bošnjačke narodne nošnje od
               1912. godine do Drugog svjetskog rata, srpske i bošnjačke narodne nošnje od Dru-
               gog svjetskog rata do danas. Na posljetku nalazi se zaključak, ilustracije nošnji,
               napomene, podaci o kazivačima i mjestima gdje je vršeno ovo istraživanje (Vu-
               kosavljević i dr. 1984).


                     Kombinovane zbirke


                     Pretražujući zbirke sa sandžačkim melosom naišla sam na one u kojima se,
               pored etnomuzikološke građe, nalaze i novokomponovane pjesme, ali i one sa tek-
               stovima iz oblasti narodne književnosti, te sam ove zbirke nazvala kombinovanim.
               Zbirka  U vrtu razgranatih staza(Dizdarević 1997) koju je priredio Faruk Dizdare-

               vić, sadrži etnomuzikološke zapise sandžačkih narodnih lirskih pjesama po izboru
               Zehba Pekušića, kao i njegove autorske pjesme . U prvom dijelu zbirke naslovlje-
                                                        8
               nom kao i sama monografija U vrtu razgranatih staza nalaze se etnomuzikološki
               zapisi 30 narodnih pjesama , od kojih određene imaju i po 4 varijante teksta. Notne
                                       9
               zapise i tekstove prate i ilustracije tradicionalnih muzičkih instrumenata. U drugom
               8    Zehbo  Pekušić  (1927-1974)  bio  je  pribojski  radnik  u  oblasti  kulture  (interpretator
               narodnih i autorskih pjesama, glumac, reditelj...). Pripada krugu poratnih muzičkih autora
               koji je pisao stihove i komponovao muziku po uzoru na narodne pjesme. Pri komponovanju
               pridržavao se konvencionalnog stila i tehnike stvaranja izvorne narodne pjesme, podređujući
               vlastitu pjesničku individualnost u korist čistog narodnog izraza i melodije, približavajući
               je, kako po motivima, tako i po načinu obrade, izvornoj formi i sadržaju narodne pjesme.
               Tekstovi su mu, dobrim dijelom, kompilacije i rijetko imaju veću vrijednost (fini lirizam
               narodne pjesme potisnut je sentimentalnošću i klišetirnom frazom), leksika je neodređena,
               a često su opjevani stereotipni motivi. Njegove pjesme su prije pedeset godina bile veoma
               popularne na području Sandžaka i šire. Prije svega treba spomenuti pjesme Oj djevojko iz
               Sandžaka i Ja preskočih Lim rijeku. Krajem pedesetih i šezdesetih godina XX vijeka bio je
               poznati i popularni pjevač koji je nastupao na Radio Beogradu. Njegovih osam pjesama na
               dva singla snimila je izdavačka kuća Diskos iz Aleksandrovca Župskog. Po evidenciji za
               zaštitu autorskih prava iz Beograda, Pekušić je napisao tekst i muziku za petnaest pjesama:
               U  Priboju,  Kad  navrših  šesnaest  godina,  Od  Plavskog  jezera  do  Drine,  Oj  djevojko  iz
               Sandžaka, Rano pođoh, Ja odavno više oca nemam, Ništa slađe od šerbeta nema, Divno
               Rudo, Oj Užice, najmiliji grade,  Ja preskočih Lim rijeku, Da l’je rano, Umihana na vodu
               krenula, Kad zapjevam, Kraj Novog Pazara, Sunce zrake pruža (Dizdarević, 1997).
               9   U monografiji nismo naišli na podatak ko je radio etnomuzikološke zapise pjesama.
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165