Page 155 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 155

Naka Nikšić                                               UDK 784.4(497.11)
               Univerzitet u Beogradu                                        781.7(497.11)
               Učiteljski fakultet Beograd
               Nastavno odjeljenje Novi Pazar



                      SANDŽAČKI MELOS U MUZIČKIM ZBIRKAMA



                     Sažetak: Sandžaki melos bio je predmet više etnomuzikoloških istraživanja,
                     vrednovanja i prilagođavanja sa aspekta muzičke pedagogije, ali i umjet-
                     ničke  obrade.  Naizgled  malobrojna  literatura  sa  ovom  tematikom  obilu-
                     je velikim brojem pjesama, igara i kompozicija koje predstavljaju obrade
                     narodnih melodija. U radu će biti analizirane po tri etnomuzikološke i kom-
                     binovane, kao i dvije metodičke zbirke. Također, predmet naše analize bit će
                     i dvije zbirke horskih, kao i jedna instrumentalnih kompozicija za klarinet
                     i klavir. Cilj ovog rada jeste da se stručnoj i široj javnosti predstave posto-
                     jeće zbirke sa sandžačkim melosom kako bi istraživači, stvaraoci, teoretičari
                     muzike i muzički pedagozi imali pregled referentnih zbirki i polaznu osn-
                     ovu za dalji rad, ali i ukaže na postojeće probleme i mogućnosti kada je u
                     pitanju zabilježena muzička građa. Analiza je pokazala da određeni broj
                     pjesama u predmetnim zbirkama nije zapisan Finskom metodom što otežava
                     njihovo uporedno istraživanje, da dobar dio zabilježene muzičke građe nije
                     sistematiziran, te da određeni dio pjesama koji postoji na CD-ima u okviru
                     kombinovanih zbirki nije etnomuzikološki zapisan.

                     Ključne riječi: sandžački melos, narodne pjesme, narodne igre, horske kom-
                     pozicije, instrumentalne kompozicije.



                     Uvod

                     Narodne pjesme Sandžaka bile su predmet brojnih istraživanja, a njihovi
               zapisi (objavljeni tekstovi), danas, predstavljaju značajnu polaznu osnovu u nauč-
               nim radovima iz više oblasti. Za muzičare poetski tekst pjesme bez zapisa melodije
               gotovo da nema nikakvog značaja, te su etnomuzikološki (kao i etnokoreološki)
               zapisi zabilježene građe, dragocjenost za istraživanja, kako u oblasti etnomuziko-
               logije, tako i etnokoreologije, muzičke pedagogije, ali i za muzičko stvaralaštvo/
               komponovanje. Pored etnomuzikoloških zbirki, izvori za izučavanje sandžačkog
               melosa su i javnosti manje poznate kombinovane ,  kao i metodičke zbirke u ko-
                                                           1
               1   Ovako smo ih nazvali jer nisu potpuno etnomuzikološke o čemu će biti više riječi u
               nastavku rada.
   150   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160