Page 156 - NOVOPAZARSKI ZBORNIK 43
P. 156

156                               N. Nikšić, Sandžački melos u muzičkim zbirkama


               jima se nalaze sandžačke pjesme i igre prilagođene mogućnostima djece mlađeg
               školskog uzrasta i koje, kao takve, predstavljaju potencijalne nastavne sadržaje u
               okviru predmeta muzička kultura u osnovnoj školi. Pored njih, tu su i zbirke sa
               obradama narodnih lirskih pjesama za hor u kojima su se kompozitori trudili da ne
               vrše korekcije melodija obrađenih pjesama i na taj način daju ih u svom izvornom
               obliku, kao i obradama i originalnim instrumentalnim kompozicijama za klarinet i
               klavir u kojima su stvaraoci kao teme koristili melodije cijelih pjesama i igara, ili
               motive karakteristične za sandžački melos.
                     Cilj ovog rada jeste da se stručnoj i široj javnosti predstave postojeće zbirke
               sa sandžačkim melosom (narodnim lirskim pjesmama i igrama) kako bi istraživači,
               stvaraoci, teoretičari muzike i muzički pedagozi imali pregled referentnih zbirki i
               polaznu osnovu za dalji rad, ali i ukaže na postojeće probleme i mogućnosti kada je
               u pitanju zabilježena muzička građa. Osim toga, u određenim zbirkama koje ćemo
               predstaviti u radu dati su i opisi nemuzičkih igara (s posetka, čobanske igre...), obi-
               čaja i narodne nošnje, što može koristiti u istraživanjima iz drugih oblasti. U radu je
               korištena teorijska analiza sadržaja. Nadam se da ću ovim radom podstaći stručnu
               javnost na dalja istraživanja, prilagođavanje sadržaja potrebama nastave muzičke
               kulture, komponovanje, prezentaciju i popularizaciju sandžačkog melosa.



                     Etnomuzikološke i etnokoreološke zbirke

                     U potrazi za etnomuzikološkim studijama sa sandžačkim melosom naišla
               sam na tri studije koje ću predstaviti u ovom radu. Najstarija od njih je zbirka Na-
               rodne melodije iz Sandžaka(Vasiljević 1953) koju je priredio Miodrag Vasiljević .
                                                                                     2

               On je zapisivanje sandžačkih pjesama započeo još 1934. godine, kada je u dva
               navrata, za vrijeme školskog raspusta 1934. i 1935. godine, putovao u okolinu










               2   Miodrag Vasiljević (1903 - 1963) je srpski etnomuzikolog i muzički pedagog rođen u
               Zakuti (Kragujevac). Muzikom započinje da se bavi u okviru Muzičkog društva u Kruševcu
               gdje je pohađao gimnaziju. Nakon započetih studija muzike u Pragu obrazovanje nastavlja
               i završava u Beogradu. Prvo radi kao nastavnik muzike u Skoplju, a zatim u Beogradu gdje
               predaje teoretske predmete u srednjoj muzičkoj školi, a potom i muzičkoj akademiji gdje
               biva biran u nastavnička zvanja. Osnivač je katedre za etnomuzikologiju i Saveza folklorista
               Jugoslavije. Svojom  Funkcionalanom metodom  dao  je  značajan  doprinos  muzičkoj
               pedagogiji Srbije. Njegovi principi rada i originalni nastavni sadržaji - pjesme modeli (kao
               i  postupci rada na njima) ostavili su neizbrisivi trag u nastavi muzičke pismenosti u Srbiji.
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161