Page 68 - Zbornik 39
P. 68

68                         Живојин Р. Андрејић                   39/2016

               царске титуле. Он се безусловно предавао цару знајући да ће му бити опроштено
               и да ће и даље задржати власт над Србијом (Вучетић, 2013, стр. 499).
                     Евстатије  Солунски  описује  Немању  као  вазала  који  учествује  у
               тријумфалној  поворци  цара  Манојла  у  Цариграду  (1172),  а  потом  и  као
               уваженог госта у Великој царској палати, где разгледа живопис чији су делови
               посвећени борбама против њега. Треба приметити и врло важну чињеницу да
               је Немања на царском двору означен као „истински јемац и сведок“:
                      „Овде не бих желео да прећутим ни о Немањи који ми је и другом
               приликом, иако невидљив, измамио сјајне речи, а пре кратког времена и очи
               моје задивио овај човек, којем није стас онај, који природа људима додељује,
               него узрастом веома висок и изгледом наочит. Пре тога он је окушавајући се
               у мужевности и навикавши се да диже устанке, хитро загазио у рат, али је
               ускоро, нешто страхом а још више ранама, преваспитан на добро, па сад и
               сам учествује у тријумфу. И он, који пре беше одбегли роб и сакривши се од
               господара, сада би радије одабрао свако зло него се лишио његова погледа. И
               доиста, он сада ужурбано тражи да види цара, као неко који из мрака бежи на
               сунце и благонаклоно је примљен, и задобија милост господара свога, и он,
               којему пре тога не беше дозвољено да безбедно гази ни по сопственој земљи,
               сада стиже до цара градова (Цариграда), сав радостан што се налази пред
               жељеним царевим погледом, и о његовој ропској покорности не пружа јемство
               неко из породице, него је он сам ту присутан као истински јемац и сведок. Он
               ту посматра и она уметничка дела, која приказују твоје ратне победе, које
               су руке сликара на спомен израдиле, поред осталих и оне које се односе на
               њега самога: једном како диже свој народ на устанак, други пут (како диже)
               пешадију и коњицу, на другом опет месту како се заобилазним путем хвата
               мача, у више наврата како отворено прикупља војску и поставља у заседу и
               како је на крају био побеђен и бежањем поље прекрио и како је (то бекство)
               било тегобно и како је после свега покорен. Посматрајући те слике, он све
               одобрава и прихвата што је у појединим призорима на слици представљено.
               Сликару он замера једино што га не назива робом у свим призорима сликом
               представљених победа и што није уз име Немања свуда дописао и реч роб“.
               (Византијски извори  IV, 1971/2007, стр. 218–220)
                     Не треба испустити из вида да је Немања као вазал морао да даје и своје
               трупе. Одред српских ратника, не каже се ко му је био на челу, учествује у
               бици код Мирокефалона у Малој Азији против Турака Селџука 1176. године
               (Коматина, 2016, стр. 159). Одред се царској војсци прикључио у Цариграду,
               али је мала вероватноћа да је на челу овог одреда био Стефан Немања или пак
               његов најстарији син Вукан.
                     Из  византијских  извора  сазнајемо  како  и  када  је  дошло  до  женидбе
               Стефана Немање II Евдокијом, али и о њиховом разводу. Дознајемо и врло
               важну чињеницу да се велики жупан Стефан Немања пријатељио, у ствари,
               са царем Исаком II јер је Алексије III био у прогонству. Никита Хонијат каже:
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73