Page 106 - Zbornik 39
P. 106

106                     Драгица Премовић Алексић                 39/2016

                     Поред ханова, постојале су и мензулане. То су биле поштанске станице
               које  су  посредовале  у  преносу  писама,  докумената  и  новца.  У  њима  су
               у приправности држани и коњи за татаре, тј. поштаре. Мензулане су биле
               најбројније  на  Цариградском  путу,  док  о  њиховом  постојању  на  нашој
               територији нема много података.
                     Oд  oснивањa  Кнежевине  Србије  до  Другог  светског  рата  траје  ново
               поглавље у развоју путне мреже како у Србији, тако и на нашем подручју.
               По  наредби  кнеза  Милоша,  одмах  после  Другог  српског  устанка  почињу
               први радови на поправци, „крчењу” и „равнању” путева. Већ 1834. године
               обновљен је стари пут који је од Рашке преко Голије водио за Ивањицу и
               Чачак. Исте године, после успостављања српско-турске границе, Турци су
               изградили пут Нови Пазар–Супње.  86
                     Средином 19. века извршена је подела путева на државне, окружне и
               среске. Државних путева је било у дужини од свега 750 километара. Када је
               1860. године Феликс Каниц прошао долином Ибра неизграђеним путем од
               Краљева до Рашке, написао је: „Стеновите стране су већином стрме, а пошто
               нису компактне и чврсте, стално се одлаже изградња планираног пута који
               треба да побољша везу новопазарског краја са средњеморавским басеном.
               Његово трасирање почео је мој пратилац Клинар тек 1875, а 1881. године
               је с инжењерима Вујићем, Киком и Цветковићем приступио градњи, која је
               трајала пет година и коштала – не рачунајући кулук – 1.177,580 динара. Пут
               се, осим једне кратке деонице, држи леве обале реке, а његова изградња је
               изискивала многобројна и тешка минирања.” 87
                     У  лето  1836.  године  сви  путеви  у  Србији  су  били  затворени  услед
               опасности  од  колере.  Могло  се  проћи  само  преко  тзв.  карантина,  какав  је
               основан и на ушћу Рашке у Ибар. Одлука о његовој изградњи донета је 10.
               јуна 1839. године, а исти је званично почео да ради 1. априла 1846. године.
                                                                                    88
               Пут Краљево–Рашка је завршен 1885. године. Био је то макадамски пут и
               једини такве врсте на овој територији. На свим осталим путевима једва се
               могло саобраћати запрегама које су вукли коњи, волови или биволице. На
               сеоским подручјима доминирали су уски, кривудави путељци и стазе којима
               су се с муком пробијали чак и кириџијски коњи. У неким селима су и лети
               коришћене дрвене саонице које су вукли волови.
                     Солиднија градња путева, уз примену техничких прописа и под надзором
               инжењера, почиње средином 19. века. Основана је Управа грађевина, а 1862.
               године  и  Министарство  грађевина.  Први  закон  о  јавним  друмовима  као  и
               прописи о грађењу и одржавању путева још више су допринели развоју путне
               мреже. У распису Министарства грађевина од 30. марта 1866. године стоји и
               следеће: „Да се сви државни друмови каменом патошу и шљунком насипају


               86   А.Д. Нови Пазар пут, 45 година постојања, (монографија), Нови Пазар, 2007, 51.
               87   Ф. Каниц, нав. дело, 20-21.
               88   А.Д. Нови Пазар пут, 51-52.
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111