Page 107 - Zbornik 39
P. 107

39/2016       ИСТОРИЈАТ  ПУТНЕ  МРЕЖЕ НА ТЕРИТОРИЈИ..               107

               на три фата (5,7 м) у ширину.“ Законом из 1910. године извршена је нова
               подела путева на државне, окружне и општинске. За одржавање државних и
               окружних путева прописано је да се путари постављају на 10, а надзорници
               на 60 до 100 километара. Пут је сматран јавним добром и у свако доба је
               морао бити способан за саобраћај.  89
                     Окупација Босне и Херцеговине је деловала крајње неповољно на Нови
               Пазар. Скоро све везе са Сарајевом су прекинуте, а трговина од које се живело
               потпуно је  престала. Турска је 1869. године усвојила пројекат о изградњи
               санџачко-босанске пруге која би ишла од Цариграда преко Једрена, Скопља,
               Приштине и Новог Пазара за Сарајево и даље за Аустроугарску и чак склопила
               уговор  са  бечком  компанијом  Барона  Хирша.   О  изградњи  железнице,  и
                                                           90
               уопште о значају Новог Пазара у то време, говори и Шарл Иријарт у свом
               путопису:  „Успут  треба  напоменути  да  је  та  новопазарска  равница  која
               повезује покрајине Румелију и Босну, стратегијски  кључ овога дијела Турске;
               зато ће Нови Пазар играти тако велику улогу у устанку 1875. и 1876. године и
               у садашњем рату између Турака и Срба. Турска влада је, уосталом, хтјела да од
               тог места направи главни чвор железничке мреже на сјеверозападу царевине.”
               Након интервенције Србије, изградња железнице је пропала, а прихваћена је
               моравско-вардарска  варијанта железничког саобраћаја.  91
                     Гроф Андраши је  после Санстефанског уговора тражио од Русије да
               Аустроугарској  призна,  поред  анексије  Босне  и  Херцеговине,  и  анексију
               Новопазарског  санџака  и  проширење  аустроугарске  интересне  сфере  на
               цео западни део Балкана са Солуном. Цела та територија би била повезана
               железницом коју би контролисала Монархија. 92
                     У  циљу  одржавања  нових  политичких  односа  као  и  слободе  и
               сигурности саобраћајних путева, по члану 25. Берлинског уговора од 13. јула
               1878.  године,  Аустроугарска  је  добила  право  да  у  Новопазарском  санџаку
               држи гарнизоне и поседује војне и трговачке путеве. 93
                     У то време је Новопазарски санџак лишен саобраћајних могућности и
               путева које би морао имати с обзиром на његову неоспорну важност  током
               историје. Било је неколико аутомобилских путева између појединих паланки,
               коњских каравана, козјих и пешачких стаза, али  железнице није било.
                     У Бечу је новембра 1900. године објављен почетак изградње железнице
               од Сарајева до границе са Санџаком.  Изградња деонице железничке пруге од
                                                 94
               Сарајева до Увца је отпочела 1902. године, а већ 1906. године је пуштена у рад.
                                                                                     95
               89   Исто, 52-53.
               90   Dž. Juzbašić, Bosna i Hercegovina u austrougarskoj politici gradnje željeznica prema Istoku,
               Godišnjak Centra za balkanološka ispitivanja, knjiga 42, Sarajevo, 2013, 165-167.
               91   Šarl Irijart, Bosna i Hercegovina – putopis iz vremena ustanka 1875-1876, Sarajevo, 1981, 9.
               92   Dž. Juzbašić, nav. delo, 168.
               93   Исто, 169.
               94   Š. Irijart, nav. delo, 9.
               95   Исто, 181.
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112