Page 109 - Zbornik 39
P. 109
39/2016 ИСТОРИЈАТ ПУТНЕ МРЕЖЕ НА ТЕРИТОРИЈИ.. 109
Правилника, при свакој општини образовани су месни путни одбори. Њихова
дужност је била да се старају о одржавању свих путева, осим државних, који
пролазе преко општинске територије. Чланови путних одбора су, заједно са
кулучарима, вршили оправке путева, насипајући их туцаником, регулисали
планинске потоке који су разарали коловоз и одржавали проходност путева у
зимским условима. При сваком општинском суду били су устројени спискови
кулучара и оних који су имали обавезу да на путу раде са својим запрегама.
Сваки обвезник је могао бити оптерећен највише седам дана с пролећа и
толико у јесен. Оваквим мерама део путева је саниран, а изграђене су и неке
нове трасе. 100
Тридесетих година 20. века на нашој територији су саобраћали и
аутобуси на линијама Косовска Митровица–Рашка–Краљево; Нови Пазар–
Рашка–Краљево; Нови Пазар–Рашка–Косовска Митровица; Сјеница–
Нови Пазар–Рашка. Превоз су обављали аутобуси који су били приватно
власништво појединаца из наведених места.
Велику прекретницу у одвијању саобраћаја долином Ибра представља
изградња железничке пруге. Пруга између Рашке и Косовске Митровице
пуштена је у саобраћај 12. фебруара 1931. године, а у другој половини исте
године прошао је воз на релацији Рашка–Краљево. 101
Ратна разарања у Другом светском рату су оставила трагове и на
путној мрежи. Огроман број тешких возила, посебно гусеничара, скоро је
потпуно уништио и онако слабе коловозне конструкције. Уништени су скоро
сви мостови као најосетљивије тачке путне мреже. Под разорним дејством
саобраћаја, коловоз је био пун колотрага и ударних рупа.
Римска синтагма via vita – пут је живот– најбоље илуструје значај
путне привреде. Развијеност саобраћајница је услов за развој привреде али и
организацију свакодневног битисања на одређеном подручју. На територији
између долина Лима и Ибра град Нови Пазар то најбоље илуструје.
Захваљујући томе што су главни средњовековни путеви пролазили
кроз долину Рашке, Трговиште је било један од најзначајнијих трговачких
центара Србије у 14. и 15. веку. Његову улогу је у 16. веку преузео Нови Пазар
(Јени Базар). Он се налазио на раскрсници најважнијих трансбалканских
трговинских караванских комуникација турског доба. Био је главни трг
сточарских производа из целог подручја старе Рашке. У другој половини 16.
века Нови Пазар је имао 6.000 кућа, 16 џамија и велику чаршију са много
дућана; у њему је било и много мајстора који су се бавили разним занатима.
Нови Пазар је достигао врхунац у другој половини 17. века, када је
постао највећи и најнапреднији град на путу од Дубровника до Ниша. Имао
је преко хиљаду дућана, 50 махала, 23 џамије, 7 цркава, 16 школа. Крајем
истог века имао је 12.000 кућа и био чувена варош и једно од најважнијих
100 А.Д. Нови Пазар пут, 55.
101 Исто, 55-56.