Page 109 - Zbornik 39
P. 109

39/2016       ИСТОРИЈАТ  ПУТНЕ  МРЕЖЕ НА ТЕРИТОРИЈИ..               109

               Правилника, при свакој општини образовани су месни путни одбори. Њихова
               дужност је била да се старају о одржавању свих путева, осим државних, који
               пролазе преко општинске територије. Чланови путних одбора су, заједно са
               кулучарима, вршили оправке путева, насипајући их туцаником, регулисали
               планинске потоке који су разарали коловоз и одржавали проходност путева у
               зимским условима. При сваком општинском суду били су устројени спискови
               кулучара и оних који су имали обавезу да на путу раде са својим запрегама.
               Сваки  обвезник  је  могао  бити  оптерећен  највише  седам  дана  с  пролећа  и
               толико у јесен. Оваквим мерама део путева је саниран, а изграђене су и неке
               нове трасе. 100
                     Тридесетих  година  20.  века  на  нашој  територији  су  саобраћали  и
               аутобуси  на  линијама  Косовска  Митровица–Рашка–Краљево;  Нови  Пазар–
               Рашка–Краљево;  Нови  Пазар–Рашка–Косовска  Митровица;  Сјеница–
               Нови  Пазар–Рашка.  Превоз    су  обављали  аутобуси  који  су  били  приватно
               власништво појединаца из наведених места.
                     Велику прекретницу у одвијању саобраћаја долином Ибра представља
               изградња  железничке  пруге.  Пруга  између  Рашке  и  Косовске  Митровице
               пуштена је у саобраћај 12. фебруара 1931. године, а у другој половини исте
               године прошао је воз на релацији Рашка–Краљево. 101
                     Ратна  разарања  у  Другом  светском  рату  су  оставила  трагове  и  на
               путној мрежи. Огроман број тешких возила, посебно гусеничара, скоро је
               потпуно уништио и онако слабе коловозне конструкције. Уништени су скоро
               сви мостови као најосетљивије тачке путне мреже. Под разорним дејством
               саобраћаја, коловоз је био пун колотрага и ударних рупа.
                     Римска  синтагма  via  vita    –  пут  је  живот–  најбоље  илуструје  значај
               путне привреде. Развијеност саобраћајница је услов за развој привреде али и
               организацију свакодневног битисања на одређеном подручју. На територији
               између долина Лима и Ибра град Нови Пазар то најбоље илуструје.
                     Захваљујући  томе  што  су  главни  средњовековни  путеви  пролазили
               кроз долину Рашке, Трговиште је било један од најзначајнијих трговачких
               центара Србије у 14. и 15. веку. Његову улогу је у 16. веку преузео Нови Пазар
               (Јени  Базар).  Он  се  налазио  на  раскрсници  најважнијих  трансбалканских
               трговинских  караванских  комуникација  турског  доба.  Био  је  главни  трг
               сточарских производа из целог подручја старе Рашке. У другој половини 16.
               века Нови Пазар је имао 6.000 кућа, 16 џамија и велику чаршију са много
               дућана; у њему је било и много мајстора који су се бавили разним занатима.
                     Нови Пазар је достигао врхунац у другој половини 17. века, када је
               постао највећи и најнапреднији град на путу од Дубровника до Ниша. Имао
               је преко хиљаду дућана, 50 махала, 23 џамије, 7 цркава, 16 школа. Крајем
               истог века имао је 12.000 кућа и био чувена варош и једно од најважнијих

               100   А.Д. Нови Пазар пут, 55.
               101   Исто, 55-56.
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114