Page 74 - Novopazarski Zbornik 36
P. 74

76                 Исидора Станковић, Милена Гњатовић           НЗ 36/2013

                      „[...]  Ваља  закорачити  на  београдске улице  и  научити  понешто  од
               њих. Само, као што се у кафану не иде без предзнања, тако се ни на сокак не
               излази без маште. И топлих ципела.
                      Они  који  су  се  опскрбили  немирним  духом  и  храбро  крочили  на
               градски плочник, на углу улица Краља Петра и Кнеза Михаила у касне ве-
               чери могу да чују звуке гитаре. И тиху молитву на неком чудном језику, и
               цењкање трговаца, и црквена звона у одјеку, и обућарски чекић, и звецкање
               кафеџијских филџана, и шуштање скупоцених господских ‘аљина, и сиро-
               тињске кудеље. Што човек више слуша, све више тога чује.
                      А важно је прво чути те гитаре. Ко то уме, све му је друго лако. Ту-
               жне неке ноте сунце им њихово, допиру са Дорћола и Јалије, дунавске обале,
               право из јеврејског краја. Сефардске жене певају на шпанском и ладину, у
               летња предвечерја, у мирисним баштама и уским сокацима. Та се песма раз-
               леже Дубровачком и стиже до велике раскрснице по којој је Дорт-јол („чети-
               ри пута, четири ћошка“) и добио име. Бојажљиво сече Душанову и меша се
               са веселом халабуком из оближњих гостионица, а затим храбро наставља уз
               Зерек, данас назван Горњи Дорћол, улицом Краља Петра.
                      Умувала се сефардска песма међу занатлијске дућане и већ је једва
               можемо разазнати. Јер ту, одмах иза угла, из Господар Јевремове, придружу-
               ју јој се и звуци из Бајракли-џамије. Ниски неки, оријентални полу-тонови,
               стари бар колико и сама зграда, из оног времена XVI, XVII века када је Бео-
               град имао преко 250 џамија. При врху стрме калдрме чују се већ и вешти а
               добродушни цинцарски трговци. Да се разумемо, код њих може баш повољ-
               но да се пазари, ко уме да преговара.
                      Са друге падине Краља Петра, са савске обале, из српског краја, при-
               стижу звуци православног појања, звуци весеља у кафани која остаде без
               прикладног имена, рзање и трупкање прегнутих коња који испред ње немир-
               но чекају, тишина вина које зри у подрумима Карађорђеве улице и граја деце
               која се већ три века разлеже двориштем најстарије београдске школе.
                      Шор Краља Петра спаја две реке, три вере, четири комшилука и ко
               зна колико народа. И баш ту, на његовој највишој тачки, на углу са Кнеза
               Михаила, где се мелодије векова нераскукуљиво упетљавају, ту где и ми сто-
               јимо од почетка ове приче, постављено је прво сијалично место у Београду,
               након што је 1890. године усвојена Одлука о електрификацији јавног светла.
                      Баш на том месту, прва београдска сијалица! Да нам већ једном сине,
               док пијемо кафу у „Трибеки“. Да нам постане јасно као дан да иста песма
               може да се свира на неколико различитих штимунга и пева на неколико јези-
               ка, а да увек подједнако гађа, да кафану чине тамбуре а не свађа, да град чини
               дух а не владар, да човека чини људскост а не сорта капе коју носи, и да све
               то можемо онако шмекерски и уз мало маште научити и на једном обичном
               београдском ћошку [...]“ (Mitin: 2011).
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79