Page 73 - Novopazarski Zbornik 36
P. 73

НЗ 36/2013  СУСРЕТ КУЛТУРА У УЛИЦИ КРАЉА ПЕТРА У БЕОГРАДУ             75

               владајућа идеологија поново опредељује за наглашавање одређених и исто-
               времено негирање неких других слојева културе и наслеђа?

                                              Закључак

                      Оно што Улицу Краља Петра чини посебном јесте управо чињеница
               да можемо сагледавати „различите Београде“, односно различите историјске
               периоде које делови ове улице представљају. Тако, на пример, можемо схва-
               тити и истражити османски Београд, онај јеврејски или хришћански. Међу-
               тим, сва та три Београда чине један Београд, као део идентитета данашњих
               становника  престонице.  На  тај  начин,  посматрајући  архитектуру,  можемо
               говорити и о сецесијском Београду, или имајући у виду одређене степене
               развоја српске власти у Београду под османском влашћу о оном Милошевом.
               Све ово јесу делови, односно слојеви наслеђа данашњег Београда.
                      Ритуали памћења, култура и веровања, представљају један од при-
               вилегованих  преносника  (вектора)  социјализације,  идентификације  поје-
               динаца. Уопштено гледано, истраживачи хуманистичких наука сматрају да
               процес културне идентификације омогућава појединцу да обезбеди добро
               функционисање свога „jа“ приступом у једно симболично и виртуелно вечно
               тело. Корпус заједнице може бити наружен, може нестати, али остаје у сећа-
               њу и у постојању. Наиме, свака група у својој прошлости има и објашњење
               и свест о себи — опште добро инволвираних, које њихову заједницу чини
               компактнијом  што  је  оно  богатије.  Спознајна  компонента  је  изграђена  на
               основу сећања, информација и представа о себи. Искуства о себи показују
               да појединци приступају честим поновним тумачењима своје личне приче
               како би ускладили своје успомене са својом сликом о себи данас. „Ја“, дакле,
               представља „врло прилагодљив систем, који се брани, преправља и побољ-
               шава како би се боље прилагодио, па чак и себе превазишао“ (Halpern 2009:
               5–10). Због тога можемо рећи да сваки од поменутих споменика и периода
               који се смењују и преплићу у само једној улици, утиче на идентитет њених
               становника, односно становника Дорћола, Београда, Балкана.
                      Међутим, како је већ напоменуто, често се из вида, случајно или че-
               шће са намером, испушта тоталност информација о прошлости, те се само
               неки делови историјског и културног наслеђа Београда познају и уважавају.
               Због тога би требало на различите начине упутити ка свим постојећим сло-
               јевима како би се они на адекватан начин чували и преносили у будућност, а
               како се историја не би „кривотворила“ или посматрала само из једног угла.
                      Како је друштвена заштита један од најважнијих аспеката заштите
               наслеђа, у тренуцима када се остаци османског наслеђа, као део национал-
               ног наслеђа, не истичу, чак и уништавају, ипак постоји и она друга страна —
               односно, друштвено препознат значај који ова улица има, а може се видети
               на блогу Борба против ветрењача, Јелене Митин, у теми Варошарије:
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78